Fortsättning sista veckan.......

Mufindi 2015-30 Fortsättning sista veckan…….                                                     Från måndag 27/4

Det var sol hela söndagen, måndagen och idag! Hoppas det håller sig en dag till.

Då var det upploppet kvar, måndag och tisdag. Bestämde så, efter jag fortfarande åker ambulans till jobbet. Det har varit Haji som kört denna veckan och han är mycket bättre på tiden! Slutfasen med utlämningar av proteser och när jag höll på att slipa in så gick strömmen. Ett djupt andetag och gör något annat, så kommer strömmen tillbaka så småningom. Det är verkligen i sista minuten och en protes fick jag inte till så hon får vänta tills hösten. Hade behövt ta ett nytt avtryck och börja om, men på två timmar vågar jag inte(strömmen kan ju försvinna). Den siste mannen kom kl 2, vi stänger kl1. Ja, han var på resa! Och att han skulle komma innan vi stängde är ju inte tänkbart. Han fick sina tänder i alla fall och var nöjd.

Upendo tog priset idag. Hade inget vatten till borren, så en gummiboll med vatten (Brith!), som ska sugas upp och ljuset med en mini ficklampa från Biltema. Ett impulsköp på väg till kassan! Jag putsar på i godan ro och tittar upp på Upendo och då har hon vattnet i ena handen och sugen i den andra – som vanligt – men ficklampan i munnen och väl riktad! Ett gapskratt!

Upendo här i huset har stickat klart koftan och är med rätta jättestolt och jag har skrivit förmodligen Tanzanias första stickbeskrivning på Kiswahili.

Det har varit väldigt långa dagar och jag är väldigt trött, men nöjd över vad jag åstadkommit på olika fronter. Det är nu en kväll framför brasan och i morgon fm packar jag. Sen ska jag lämna in pengarna på kontoret. 965 000/= är mycket bra. Vi har låga priser, men jag gör en justering till hösten, det finns dom som har pengar och en protes med allt det arbetet för 50:- är för lite. 198 utdragna tänder, 24 fyllningar, tandsten 5 och10 proteser. Tillsammans med förra året blir det 1 miljon, det låter så fint.

Jag hade tänkt att gå till office och pratat och ta farväl och lämna pengar på onsdag fm. en när jag hade packat mitt vid 10-tiden så började det regna. Det fick bli på väg därifrån med Sele. Sele han kom prick när han skulle, vi for förbi office. Akida skulle med till Iringa och sen drog vi.

Precis när vi kom in i Iringa så såg jag Rune. I hade sagt att om vi sågs kunde vi äta tillsammans och prata. Det gjorde vi i hällregna på Sai Villa, jättegod mat är det där. Var absolut knockad! Och la mig kl 8.

På väg till flyget åkte vi lite tidigare min Iringataxi och jag (han heter Teddy) och for om Immigration bara för att. Dom säger att ett Residens permit ska ta 3 månader och dom ser till att det tar det också. Fråga är dock fri och dom är trevliga. Jag fick ett litet papper med en stämpel på (viktigt! – Teddy frågade särskilt om jag hade fått en stämpel!), som intygar att mitt RPC är ”in process”! Då ska jag inte behöva betala när jag reser in igen. Nå, 50 dollar sparade.

Flyget var fullt 12 pers och det gick bra. Lite jobbigt på väg ner genom regntunga moln i Dar. Jag behövde handla och när jag var då började det ösa ner, man såg inte var gatan var och medveten om att det är djupa avloppsrännor så var det bäst att kolla var bilen framför körde och köra i spåren.  Det tog 3 timmar att ta oss från flygplatsen till FPCT. Dom hade alldeles ny poppade popcorn på shopingmallen och oj vad sugen jag blev, oäten som jag var. Vi hävde i oss alltihop Juma och jag i ösregnet!

Idag vaknade jag till en solig dag, men det mulnar på lite. Och jag bir flätad. Jag hade ju sagt att jag aldrig mer…., men så tänkte jag att skulle vara snyggt med det blonda i, innan jag klipper bort det. Det verkar så. Har suttit sen 8.30 och nu är hon bara snart 12 och det är nog hälften gjort. Lunchdags.

Trodde jag, ja. Och det blev kväll och det blev morgon nästa dag. Nu är snart klart sa hon. Och de blev lunchdags och jag hade inte beställt lunch, men det är snart klart- Det blev kväll, snart klart sa hon. Kl 18-30 blev det klart. Det var fortfarande lite ljus så vi kunde ta kort. OK, det blev snyggt. Jag sov ganska mycket av tiden, eller bara blundade och lät tankarna fara. Det passerade en liten Mungu med svart svanstipp, varje eftermiddag, dom äter småkycklingar här i stan, annars äter dom ormägg och småormar, lyssnade på fåglar och på barnen som badar nedanför, läste lite. Jag hade tänkt åka till en strand i går eftermiddag.

Idag söndag var det jättefint och jag for för att träffa Lise, som jag fick avboka igår. Kul at ses. Hon bor nu i Dar, har ett jobb på restaurang, har en lägenhet och är nöjd med sitt ”afrikanska” liv. Vi hade knappt börjat fika förrän det öste ner igen. Och så har det hållit på hela dan. Fick för mig att göra manikyr för andra gången i mitt liv! Det är mysigt att bli ompysslad. Köpte presenter till barnbarnen, svårt till stora J. Båda J fyller i juni också.  Både Till Sarungis för lunch, alltid lika trevligt.

Nu är det slut för denna resan. Flyger hem i morgon via Addis Ababa, kommer till Sverigen tisdag kl 07.20!


Kommentarer
Postat av: Brith

Upendo=Brith

2015-05-04 @ 09:07:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0