Utelåst och Skype med barnbarnen!

Mufindi 2015-18                                                                                                                Mdabulo  Fredag 20/3 2015

När jag kommer till jobbet kl 8.45 är det låst och ingen där. Upendo svarar inte. Efter 30 minuter går jag till doktorn och ber om reservnyckeln. Efter ytterligare en kvart kommer Upendo. Hon hade varit hos en sjuk ( som man ”måste” här). Hon ser att jag är irriterad och jag försöker förklara hur pinsamt det är att doktorn sitter utanför och inte har nyckel!

Nu har det dock hittills bara varit en liten kyckling som ville komma in, så det är väl lugnt.

Leena och ungdomarna ska åka till INUKA, som är ett rehabiliteringscenter för barn nära Ilembula. Drivs av en italienare. Dom är duktiga där. Föräldrar och barn får komma en eller två veckor för träning där och sen återkoppla till hemmet.

Sen drar de vidare till Ilembula. Vi har hört att hela Leenas kontor är fullt med paket, så jag hoppas att det inte bara är till Leena utan också mina, som jag skickade till hennes adress. En vet jag för den hade gått sönder och det hade ramlat ut tandborstar. Men jag hoppas på alla, så dyrt som det varatt skicka dom.

Så nu är det – HOPPAS; hoppas på mina grejor.

Min gode vän Stefan i Umeå har farit runt Västerbotten efter en härdarlampa, när han hörde att den som fanns här var trasig. Fanns i Skellefteå. Det är en grupp från Umeå som far till Iringa nästa vecka. Till Iringa är det ju bara tre timmars resa härifrån. I den gruppen finns folk som jag känner visade det sig, vi var i Turkiet – de tolv församlingarna tillsammans.

Jag far till Treehouse där Amari bor, och annars även Jenny och Geoff K. Amari är ställföreträdare nu för Jenny och Geoff. Mr Fox lägger sig i jättemycket. Ett stort rymligt hus i trä. En fantastisk övervåning där familjen, som numera har 4 barn, bor. Nere är det lite allmänna utrymmen och en veranda som är ett ” internetcafé” bla för secondary ungdomar. Där finns det WiFi!!!!

Så Amari hjälper mig att få in ilembulamailen på telefonen och Skype. Vi försöker ladda in mina Vodafonepengar på min Dong också – där misslyckas vi. Pengar inne men internet – nej.

Har bokat via Messenger med mina barn och barnbarn att Skypa! L och i först hos mamma! Funkade jättebra även med bild! Hjärtat sväller. Sen E´s familj med barnen. Små barn har lite problem med bilden på Skype, men flickorna har fåt gå upp en klass i simskolan. Det blir bra till sommaren. Och till sist S´s familj där lilleman visar sina nya tänder och den större gör tecken bakom mammas huvud. Jag kör hemåt i natten, lycklig.


Kommentarer
Postat av: Brith

Ha ha Joakim har ny tänder och Jesper gör sig rolig, gulligt!!

2015-03-24 @ 16:54:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0