Protea House

Mufindi 2015-4                                                                                                                   Protea House Torsdag 26/2

Jag packar upp hela torsdagen, går en promenad och är irriterad på internet. Träffar Amari som ställföreträdare för Geoff Knight. Mr.Fox kommer också farande. Det verkar lösa sig på ett bra sätt, det finns en snart sönderkörd Mazda pick-up, som tröskar på och bör klara vägen. Så åker jag med Leena på hennes klinikdagar, så länge hon är här dvs mars ut.

En gammal vän är här! Dr. Heinke Schimanowski, det var länge sen. Det känns som vi känt varann alltid men det har vi inte. Vi träffades tror jag 1999, då hon som nybliven läkare kom till Matema och nyss fyllda 50 år.

Hon och hennes man var missionärer i Ilembula i ca 10 år, han som kyrkoherde och hon son narkossköterska. Hon lärde upp många och lärde ut väldigt mycket på operation. När jag kom till Ilembula så var de inte kvar, men Heinkes ande och lära svävade i högsta grad över operation. Fyra barn växte upp i Ilembula och gick på Svensk/tyska skola i Kidugala och bodde på samma elevhem som svenskarna. Detta har till följd att de talar svenska med olika dialekt, beroende vem deras lekkamrat var. Jag vet för jag har träffat Ruth i Beijing och talar lulemål med henne!

När familjen kom hem till Tyskland började Heinke läsa till läkare i 40 årsåldern. Friedhelm fick ett uppdrag som lärare på ett prästseminarium i Matema 1997 och senare har Heinke följt efter. De har verkligen vigt sitt liv åt detta land.

Nu har hon en Tanzansk projektanställning att lära barnmorskor att  noga undersöka kvinnor och tidigt upptäcka cervikalcancer, för det är så många här som går oupptäckta. Ett viktigt uppdrag.

Och vi är systrar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0