Jag gör en fyllning.....

Mdabulo                                                                                                                               Tisdag 17/3 2015

Det är kanske tjatigt om detta regnande, men det är tjatigt och jobbigt. Det börjar på efternatten och håller på än kl 8 på kvällen. Det är tom så att börjar bli orolig för om jag kan komma till jobba i morgon. Ibland är det till och med någon som skruvar upp kranen. Vi åker en annan väg till jobbet och Leena har en bra bil! Detta är hennes sista dag på Mdabulo.

Hos mig kommer det igen en 6-årig kille, med alla mjölktänder ruttna och en stackars ny tand nere i underkäken som försöker komma upp i denna mun. Mamman är sur för att jag inte drar ut, killen gråter, och jag tror inte att mamman har lyssnat på mig alls.

En annan tjej är så vansinnigt rädd att hon inte märker när jag tar ut tanden. Sen gråter hon för att hon skäms. Stackare.

Idag gjorde jag en fyllning, En av dom där 6-åringarna där jag måste ta ut alla mjölktandskindtänder. Han har karies i de nya 6-årständerna. Det går bra att borra och för Upendo att assistera, som ALDRIG har gjort det och inte ens vet vad och varför. Till fyllningen bryter jag mig in i en kapsel, för jag har ingen aktivator eller dispenser, och blandar för hand och lyser sen med pannlampan!

Vi gör brasa på kvällen och jag stickar, mysigt. Leena kommer med en gästa, Greg, amerikansk nyexaminerad läkare. Han träffade Leena när han var med Peacecorps här i Tanzania och bestämde då att han vill bli läkare och jobba i här.

 

                                                                                                                                                 Onsdag 18/3 2015

Det slutade regna medan vi åt kvällsmat och det är uppehåll ända tills morgonen, så jag bestämmer mig för att åka till jobbet. Målaren har kommit till byn, så han följer med upp då jag vill att han ska måla lite fint. Det är en som målar djur mm. Jag tänkte att han kunde gör lite bilder på väggarna med barn som gör sig tandborstar av buskar bla. Det kommer att bli bra

Kommentarer
Postat av: Brith

Duktigt att fixa kapseln utan maskin, är inte förvånad för det:)

2015-03-24 @ 16:59:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0