Immigration office och bilhyra

Mufindi 2015-3                                                                                                                   Iringa 25/2

 

Jag traskar iväg till Immigration office.

På vägen går jag in på Toyota bilverkstaden. Leena har sålt sin gamla bil till dom och då pratade vi förra året om jag skulle kunna får hyra den. Dom har gjort i ordning den fint, bla lackat den fint.  Ja det skulle jag kunna få, för 50 USD/dag. Det blev lite mycket tyckte jag, det är ju också plus diesel. Vissa dagar 2-3 varje vecka åker jag ju med Leena till Mdabulo sjukhus. – Jag sa att jag skulle återkomma och traskar  till Immigration.

Där går det mycket bättre, trevlig man kollar alla mina papper. Just nu för  volontärstatus och sedan för att söka ett Resident Permit C för 2 år framåt. Jag får genast det temporära volontärstatus godkänt och mindre än jag trodde. Jag hade läst ngn stans USD 250, men det kostade 200 snabbt och kvickt och med fint kvitto. Sen var han vänlig nog att tala om vad som fattades till det permanenta.

För att få tid att tänka går jag till Neema Craft för lite tomatsoppa och internet. Ringer Leena för råd och bestämmer att jag avstår bilen så länge Leena är kvar, mars ut. Neema Craft är ett ställe som Anglikanska kyrkan ordat så att alla möjliga handikappade får arbete med olika saker och ordentlig lön i stället för att krypa på gatan och tigga. Dom gör fantastiskt hantverk, tyger, korgar. Dom har ett fik med god mat, där de som serverar är döva. Rum för övernattning till hyggligt pris och bra. Uppkoppling.

Hur ska jag nu komma till Mufindi? Tänker ta taxin som vi brukar använda. Det är 13 mil och brukar kosta 165000Tsh, 660:-.

Jag går till för att Toyota för att meddela. Han tycker då att taxin är dyr! Erbjuder att hans chaufför kör mig om jag betalar dieseln. Så blir det och jag betala diesel för 60000, 240:-.

Så kommer jag ”hem” till Mufindi, Protea house.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0