Homebased Dental Care

Mdabulo 2015-10                                                                                                               Fredag 6/3

Vaknar till en fantastisk morgon, klar blå himmel, dimman lättar och fågelsång. Vägen till sjukhuset är bra och upptorkad. Många patienter, alla jätterädda, även vuxna. En fyraåring som redan varit med om att ta ut en tand, skriker så fort han kommer in och har munnen full med karies.

Klocka 10 brakar helvetet löst. Världens tropiska storm med blixt och dunder över huvudet, alla papper blåser runt på kliniken för att fönstren är öppna. De som är färdigbehandlade sitter inne på kliniken för att det regnar på tvären. Är bekymrad över hur vägen kan vara när vi ska hem – den är riktigt bra! Det regnar hela dan och ännu vid 20-tiden.

Eftermiddagen tillbringas hemma hos Fox, med en allvarlig diskussion om NGO´n och dess framtid och volontärer och finanserna. Leena och är dock nöjda när vi far därifrån.

Det har varit en ”lång” dag, så Jani bjuder på finskt godis efter kvällsmaten, ”snöleopardens tassavtryck” – lakrits och annat.

 

                                                                                                                                                 Lördag 7/3

Det är en fantastisk morgon igen. Vi tar sovmorgon och äter frukost 8.30 och får godaste fruktsalladen (365!) med röd papaya. Vi ger oss av via lodgen, där Leena ha en sjukling att titta till.     ( en ungdom i en grupp besökare blev influensasjuk i går). Hon är mycket piggare idag och uppe.

Den engelska familjen vi ska till ha byggt sig en stor fram på 2000 meters höjd, som ser ut son vilken engelska fram som helst. En massa djur, ridhästar, fruktträdgård och en fantastisk trädgård med massor av blommor. Boningshuset har halmtäckt tak, som i min barndoms barnböcker, Milly Molly. Det visar sig att Leena också läste den boken!

Joe har tagit ut sin 85-åriga pappa som haft en stroke hit för att se till honom och har en sköterska som hela dagen och natten ser till honom och han har ett eget hus. Han är riktigt pigg och har en fin humor. Laura ser vad han kan och ger honom en del övningar- Han har problem med sina tänder, så då är min tur att ge lite ”homebased care” i detta fall homebased dental care!

Jag kollar lite, underkäken ok, överkäken stödtänderna för partialprotesen bara rotrester nu, så protesen funka ju ej och han har problem att äta. Det finns två stadiga 7:or på var sida, se efter extraktion skulle jag kunna göra en ny protes – när mina lådor på posten kommit.

Vi får en fantastisk lunch. Jag skoja med Jani för han har kommit på att vi inte äter kött på flera dar ibland och ändå blir han mätt. Så även idag, en ljuvlig paj. Vi tar en tur runt gården efter maten, vi är stoppmätta! Sen går till Daddys hus och jag idkar tandvård med alla tittandes på! Det går jättebra.

DÅ kommer hagelstormen – haglet studsar på gräsmattan!

I detta hus finns WiFi!!!!!! Så alla kopplar upp och är som lyckliga barn! Jag kommer in på min bank och kan ladda hem några bilder som om i mail från Heinke. Hon bilder tog förr fredagen när barnen samlade hagel i tallrikar och bar på huvudet! Tänk vad lite som kan gör en lycklig.

På väg hem åker vi och tankar på Leenas tankstation i Sawala. Han har diesel i 10-liters dunkar och tankar i med hjälp av en uppklippt petflaska.

Leena och jag telefonskypar med Jenny i USA om NGOn och hur det ska bli mm. En hel timme! Å sen är vi hungriga igen.


Kommentarer
Postat av: Brith

Lycka över internet, WIFI och godis, det som är en självklarhet här för att överleva!

Svar: Ja jag är glad för det
Bodil Sandin

2015-03-12 @ 08:24:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0