God lunch och brasa

Mufindi 2015-11                                                                                                                Söndag 8/8

Det är kallt. Leena uppmätte +12 ute i går morse och + 16 inne i sitt hus. Det är troligen samma här. Trots att jag visste detta borde jag haft varmare tröjor, raggsockor och fler varma långbyxor med mig. Min nästipp är som en isbit. För det är inte varmt inne och om solen inte värmer upp om dagen är det kallt inne.

I gårkväll när jag satt och stickade kom Upendo. Hon vill lära sig att stick tröja och knäpp kofta. Förra året lärde Leenas syster ut att sticka sockor. Svårast av allt, Så maskorna kan hon. Hon får lite överblivet garn och så provar vi lite olika tekniker. Hon fattar räta och aviga på en gång och kunde ju lägga upp. Så i gårkväll blev det resårstickning. Det finns en lite Upendo här, 4 månader, så jag ska lära henne att sticka till henne först

Det är söndagsfrid. Facebook funkar! Bokar en chatt med min dotter kl 22 ikväll här = 20 hemma.

Jani och Laura åker hem till en förlamad patient för att hjälpa till med lite sjukgymnastik.

Vi har bokat lunch på Lodgen, det kommer tre läkare som jobbar i Ilembula för att träffa Leena. De kommer med en chaufför från Ilembula sjukhus som jag känner och blir väldigt glad at återse, Mpumilwa. Lunchen är förstås jättegod, massor av grönsaker och en köttgryta ( Jani!) och en smaskig efterrätt med vispgrädde.

Det är svinkallt. Jag pratar lite med Mr. Fox om att vi inte har ngn ved. Jagmenar att Jani och Laura betalar för att bo och ska inte behöva frysa. Förra året när jag klaga de på varm dusch, gick han till kontoret och gapa. Vill inte att det ska hända nu. Sonen Alex förstår mig. Så vi ska ordna ved. På väg hem bestämmer jag att vi ”lånar” ved av Upendo. Väl hemma gör Jani en brasa, han kan bra för han har gjort lumpen i Finland! Sen drar vi fram sofforna framför brasan och har en mysig eftermiddag och kväll trots regnet.

En tröja till färdigstickad.

Chattar med S på kvällen och får de konstigaste nyheter! Chatten kostar lite pengar jfr med Facebook. Så chatten kostade 4,50. Mkt värt det.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0