Första inlägget?

Mufindi 2015-1 Igoda 26/2 Min flygtur gick via Wien och Addis Ababa till Dar es Salaam. I Addis vid mellanlandningen träffade jag mina svenska missionärskompisar, som varit på Retreat i Addis. Det var familjen Polback, som är i Mwanza, Peter och Päivi Karlsson som är i Arusha och Ulf Ekängen, som är i Dodoma. Så vi for med samma plan till Dar. Ulf och jag hade bokat på Pingstkyrkans hostel son vi brukar och min taximan Juma mötte. Ulfs bil fanns där så vi for en sväng för att ta ut pengar. Olika kort fungerar olika på olika bankers bankomater (ATM), så man får ibland åka runt. Dar var fruktansvärt hett minst + 35 och natten +28. Usch! På måndag morgon blev jag hämtad tidigt. Trafiken i Dar är hemsk, det kan ta timmar at ta sig in i stan och ut. Jag skulle till Medical Council som är på Hälsoministeriet. Det ligger faktiskt bakom Svenska ambassaden. Mitt ärende var att får min Tandläkarlegitimation godkänd i Tanzania. Jag i väldigt god tid för trafiken flöt på bra. Jag var tvåa i kön, men det var nervöst för mig om jag hade alla papperna i ordning. Efter 1 timme kom jag ändå in till en trevlig sekreterare. Det fattades bara ett papper. Själva han som skulle skriva på var ju inte där. Det skulle dock vara Ok att ta med det papper som fattades när jag kom för att hämta mitt bevis. Alltså gick det riktigt bra. Nu kunde jag organisera min resa till Iringa. Mina väskor vägde 46 kg, så jag skickade dem med buss och jag skaffade en flygbiljett à 180 USD till Iringa. Taxiresan till flygplatsen var ett äventyr, han blev tagen av polisen 3 gånger för att inte hade klistermärket för trafiksäkerhet på vindrutan. Till slut tog de hans körkort. Sen var jag slut och gömde mig på mitt rum med full AC!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0