Zanzibar är hetare!

Mufindi 2015- 23                                                                                                               Söndagen den 29/3 2015

Tidig morgon till båten som går kl 7.00 för frukost, har sett till att jag har något att dricka och äta till medicinerna inklusive åksjuketabletten. Kommer snabbt ombord till VIP klass, där man får kaffe och en bulle. Det är kraftiga dyningar på mornarna! Usch. Jag har ju kommunicerat med H´s barnbarn J om att jag ska poppa över till Zanzibar för att överraska henne. Vi är ju ändå i samma land. Så jag stegar in på deras hotell mitt i frukosten. H ser lite konfys ut ändå inte så överraskad. Jag ska väl vara där, vi har varit där tillsammans all gånger förut, 5ggr. Dom bor fint – i Freddi Mercury´s hus. MEN vad det är varmt, svetten rinner på all nämnbara och onämnbara ställen. H och jag köper oss var sin ”svetteduk”. Vi går i stan, jag köper en del. Man måste pruta stenhårt! Det är lågsäsong så försäljarna är mer än vanligt på. Skulle gärna vilja ett nyckelskåp som ser ut som en Zanzibarisk dörr, men det är för mig för mycket pengar. En sk. Iringakorg som dom gör uppe hos mig och jag köpte för 10 000 tsh, tar dom 45 000 tsh för. Värmen är påfrestande för oss alla, mest H. Vi köper kryddor av en man som säger att han jobbat för Lisbeth och Jan i Paje, där H och jag bott flera gånger, senast 2003 när jag skulle åka hem. Vi går till slavplatsen, dvs platsen där slavarna såldes. De fördes hit från öster om Tanganyikasjön till Bagamoyo, där de skeppades över till Zanzibar och hölls i grottor där innan de fördes till slavmarknaden i Zanzibar town. Är fick de springa runt ett träd medan de piskades för att se om de var starka. Man får gå ner i de underjordiska kamrarna där de höll kedjade kring hals, armar och ben. /5 kvinnor och 25 barn i en. Män i en annan. På en bänk liksom, så toalettbestyr över kanten och högvattnet kom in och spolade bort. Barn var inte kedjade men gavs bort som ”extra” med en annan slav. De skeppades till Oman och länder kring arabiska viken. 60 000 slavar per år i 400 år. Livingstone var mycket aktiv i arbetet för att förbjuda slaveriet. Det pågick ändå ända till 1907.

Det finns ett fantastiskt monument där om slavarna gjort av en svenska skulptör Clara Förnäs, invigt 1998, sponsrat av svenska företag.

Nu är vi så slut att jag och H tar taxi hem för att vila. Sen badar vi i havet på eftermiddagen och i polen. Det är så hett att det knappast hjälper.

 

 

                                                                                                                                                 Måndagen den 30/3 2015

Usch, tidig morgon igen, men en fin promenad genom vaknande stad och dessutom hyggligt temperatur tycker jag. Han i tullen är sur för han tycker att det är kallt när jag hälsar glatt. Det är + 26.

Grova dyningar igen.

Taxin väntar och tar mig till Hälsoministeriet. Jag kommer in meddetsamma och inom 10 minuter är jag ute igen med mitt papper i handen!

Jag far till Leena på Onnela, som ar magsjuk i natt. Hon som ska flyga i natt. Hon har ingen lust att äta med mig. Nästa taxi genom stadstrafiken förts till Mamma S för att hämta stickorna som hon skaffat åt mig, och sen in i smeten för att jag måste lösa ut min flygbiljett. Sen till Pingstmissionens hostel. Kostar 30 000. Onnela kostade 100 000tsh. Här är det wifi.

Det tog 4 timmar genom stan. Tidig säng då det är ytterligare en tidig morgon i morgon.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0