Resan till Dar

Mdabulo 2015-21 Onsdagen den 25/3 2015 Idag ska vi resa till Iringa. Leena ska resa hem och komma tillbaka i september. Hon har varit här sedan början på oktober…. Sele kommer vid 9-tiden och packar in våra väskor och säcken med korgarna som jag fixat till min vän på Ndutu Lodge i Ngorongoro reservatet. Det är papperskorgar, jag har köpt av kvinnorna som gör dem här, bra inkomst för dem. Jag har packat 20 st i en säck. Allt får plats och Leena kör sin bil som ska stå hemma hos Mr och Mrs Fox. Precis när vi drar så råkar jag säga att jag har problem med bedövning. Då säger Mr. Fox att det finns en hel låda i förrådet1 jag har plockat igenom förrådet, men inte den hyllan han beskriver, så det blir spännande när jag kommer tillbaka! Hmm. 3 ½ timmes taxiresa till Iringa. Lunch hos mamma Grek men jordgubbar till efterrätt. Vi går och köper laddsladdar till våra telefoner. Min funkar bra men Leenas visar sig inte funka så bra. Jag gör en massa kopior av mitt undervisningsmaterial, mina broschyrer. Vi far också runt och frågar efter stickor, jag ska ju lära Upendo och jag tänkte att hon och jag stickar samtidigt och att hon skriver så att hon förstår själv. Inga stickor, fast det är kallt här! Och engelsmän har bott här. Vi ger upp. Träffar Rune på kvällen på en asiatisk restaurang. Rune är EFS missionär här, präst på TEE utbildningen, Theological Education by Extension. Avslutar sitt jobb här till hösten. Torsdagen den 26/3 2015 Tidig, före frukost, tar tabletter och får en bit bröd och svart kaffe. Detta hinner komma i retur innan vi åker och sen år det tom mage tills vi är nedanför Escarpment, dvs förkastningsbranten i Rift Valley och Mikumi, där TanSwiss restaurang ligger- då blir det en rejäl frukost med ägg och french toast mm. Hela resan tar 11 timmar, för han försökte undvika trafikstockningar in till Dar och körde om Bagamoyo. Tyvärr var vägen förstörd av regn. Vi går i våra reskläder till Sea Cliff hotell och beställer en Sea food platter som man bara kan beställa om man är två. Där är allt direkt ur havet precis nedanför oss. Langust, krabba, räkor, bläckfisk, tonfisk, Red Snapper med tre goda såser. Vi njuter men ögonen ramlar ihop. Stupar i säng på Onnela, fd. finskt missionärsställe. Säcken med korgarna har kommit fram till Arusha. Smidigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0