Resan till Mdabulo del 8

Idag fredag åker jag med Leena till Mdabulo. Igår eftermiddag hade jag turen att träffa Abdalla. Han är pensionär, men hjälper fortfarande till för han är så klurig och duktig och det behövs här när vattenpump och generatorer går sönder ideligen. Har skulle ändå till Mdabulo idag, dags för CD 4 prov, så han lovade att kolla på mina grejor och att ta med sig skiftnyckel och större skruvmejsel än jag hade. Först kollade han på "carten" och kom på att den går bara på tryckluft. Problem ved vattenbehållaren.Jag började skära bort den utstående delen vid halsen på en vattenflaska Och då gick den att skruva dit och ha som behållare. Då kan vi alltid ha rent vatten i borren och sprayen Bra så! Sen sugenheten som han tror att vi kan få igång. Kompressorn skruvade han bort en del som var skadad i transporten och som jag ska ta med till Järnhandeln i morgon. Dom har allt i den affären-som våra järnhandlare förr. Jag har en lång lista dit i morgon. Det var ett riktigt genombrott idag. Just då kom Leena och ville ta foto till Fox NGO s hemsida som vi la på Facebook där och då! Jenny och Geoff K är ju i USA då det är en flerfödsel på gång, men dom är så nyfikna på vad som händer här. Vi hade nät just då. Vi fick en underbar bit kött till lunch idag med potatismos, sås och grönsaker, sen lyssnade jag igen på ett poddradio program och somnade lite. På kvällen med finska Amy, volontär 18 år som är lite hängig, gräslig huvudvärk. Leena säger att det Tyfoidfeber - salmonella. Hon får sova i mitt rum. Hon påbörjar medicineringen. Hon är verkligen sjuk. Dom ringer efter Leena för att låna hennes bilbatteri för att se om man kan starta generatorn med den. Man lyckas t ytlighet in te med dessförinnan är utan sådan ström hela kvällen. Vi har dock solar-el. Lördag packar vi oss i bilen till Iringa. Amu är hängig, men bättre. Hon ska också hämta sitt bagage för hon ska åka hem. Dom 5 milen till asfaltvägen tar 1 1/2 timme och är hoppiga! Det tar sen ytterligare 1 timme till Iringa. Väl där så vill Leena först till posten för att höra efter paket. Jag köper frimärken för jag tänker skriva till mina barnbarn. Vi äter till en grekisk restaurang med god mat och efterrätt chokladkaka medjordgubbar och vispgrädde. Facebook funkar med bild i alla fall. Vi passerar Neema Craft och DÄR står ett anslag att den julmarknaden vi kommit för att besöka i morgon; är nästa fredag! Jaha. Vi far på stan och först med Amu till Aga Kahn kliniken för vi är fortfarande oroliga för Amu. Medan de ta prover på henne så fortsätter vi ner på stan. Då är Amanistore , den stora järnhandeln jag skulle till med min reservdel till kompressorn, - är stängd! Vi fortsätter. Leena vill ha en generator, hon har kyl o frys. Den kostar ca 2000 sen och går på bensin. Jag gör till grannafförsn och köper skruvmejslar och el kontakter och sladdar och krokar och avbytare. Han undrar om jag är snickare eller elektriker. Jag säger att jag är en doktor. Sen kom mer Leena och köper yxa, hacka och vattenslang. Han är väldigt konfunderad, men han tjänade lite pengar. Vi hämtar Amy och Leenas diagnos var rätt:ingen malaria men väl salmonella. Ciprofloxacin hade hon redan börjat på. På hotellet har vi WiFi och det plingar i alla mina enheter! Även den svenska telefonen - Men bilder blir inte uppladdade, jag messar med Eric hela kvällen, får se om jag lyckas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0