Resan till Mdabulo del 7

Jag mår inte så bra när jag vaknar, känner mig yr och illamående. Leena ska till Mdabulo och jag är med, men hon tror sig bli färdig tidigt idag. Jag tar emot min första patient idag, då det kom en man med tandvärk. Det fixade jag! En värkande 27 är ute. Fortfarande inget rinnande vatten, men en hink. Annars fortsätter jag att testa grejor, idag kapselblandaren - det fanns ingen sladd, men jag hittade en på en annan hylla som såg ut att passa. Det gjorde den och då tog jag den och apparaten funkar. Så vet jag det. Efter lunch vilar jag och tvärsomnar och sover tre timmar! Leena beordrar mig att stanna hemma morgon. Jag sover gott hela natten och vaknar utvilad. Börjar lära Marjatta, Leenas syster, lite swahili, hon får en skrivbok av mig. «I know I am very talkative.» Annars är det så att hon talar H E L A tiden på finska, engelska och svenska blandat och om allt och inget. Mest det senare. Undrar om det är pensionärsliv detta: jag sitter på balkongen och sprätter upp en söm, jag lyssnar på nedladdat sommarprogram medan jag skriver in adresser i telefonboken. Vyn är fantastiskt, det fläktar lite och lunch blir snart serverad. Jag har lite påtning att göra, om jag vill eller vika julstjärnor av presentsnöre, läsa en bok eller göra inget alls? Gick en promenad uppför backen hela vägen till Leena utan att behöva vila framemot kvällen, mitt på dan är det för varmt. På kvällen var det nåt fel på generatorn så strömmen gick vid 9-tiden, det är bara att gå och lägga sig. Torsdag morgon blir jag hämtat av Mr Fox igen. Det är ett problem detta att man tar sig ingenstans utan bil. Det är 8 km på marken så att säga, 5 km fågelvägen, men jag går inte så långt. Ingen bil och inge bra på motorcykel. Tisdagar och fredagar åker jag med Leena dock. Vet inte riktigt hur detta ska lösas. Idag ser tandkliniken ut så här: Till vänster innanför dörren vid ett fönster, ett skrivbord och stol och en besöksstol, hemmasnickrat. Sen en bokhylla. Där har jag lagt sånt som jag rengjort och som funkar, bl.a en kapselblandare. Det finns kanyler och sprutor, brickor med instrument, som jag plockat ordning på. Det är full tillräckligt för den verksamhet som kan komma i fråga på denna klinik. Sen efter väggen står «carten» som jag försökt få ordning på. Där fattas en nippel för tryckluft och en behållare för vatten. Sen står sugenheten, där det en fattas spottkopp , jag har för mig att det var en rostfri tratt som man satte i ett papper typ, melittafilter. Ner mot vänstra hörnet står en typ frisörstol, som jag tänker använda som andrastol. Det är ett stort fönster mot dalen, en fantastisk utsikt över dalen. Det är mögel på fönsterkittet, blä,jag ska köpa medel med klorin i som jag ska tvätta med. Där står den beramade kompressorn vid namn Bambi. Den ser ut att blivit skadad i transporten. Framför fönstret mitt i rummet står en Ritterstol från England, som funkar. Jag och Upendo ägnade en hel dag att skrubba ren. Vi hade olika syn på hur en ren stol ser ut, men jag visade henne och den är nu så ren som den aldrig varit. Den funkar, men sladden är för kort till eluttaget. Längs den högra väggen står ett stort bord, som jag har lagt ett stort opskynke på. Jag har alla tänger och hämtar där, så länge i olika rondskålar. Där finns tork i en zipplastpåse, som jag vikit själv av gasväv . Hittade en stor rulle gasväv, som jag klippte till och vek så att jag klara mig ett tag. Men man får bara en tork! Jag har vikit det gröna lakanet över alla grejor på höger sida, så att bordet är bart på vänster sida - oren sida, där det står två plastbaljor för disk. Under bordet finns en hink med vatten och en slaskhink. Sen har jag liten koksspis som jag kan koka instrumenten i en tryckkokare. Denna har jag inte fått tag i än.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0