Resan till Mdabulo del 6

Söndag morgon, alldeles tyst, bara fåglar. Vi har gett Upendo ledigt, så vi lagar frukost själva. Sitter på altanen och skriver. Man ska inte tro att bara för att man är i Afrika att det är varmt. Solen är varm om den är framme, men det blåser hela tiden. Det är knapp en vanlig svensk sommar. Nu är det en kultur där kvinnor inte har byxor, men väl långa tygstycke virade om sig. Så lång kjol eller klänning, kofta och sockar krävs dag när vi ska till en liten bykyrka idag. En liten bykyrka var det, ja! En liten stig från den större grusvägen, det är handgjort tegel, jordgolv , smala låga träbänkar. Ett altare och en ambo, hemsytt vitt med grönt kort, kyrkvärdarna har liknande hängande över axlarna. Väldigt lite folk när vi kommer, Leena, Osmo, Marjatta och jag. Man börjar sjunga och det är så härligt, så trosvisst. Barnen sjunger och tar fram trumman, som är en plåtburk med kohud spänd över. Speciellt en flicka sjunger jättefint. Det håller på i 45 min, inväntade evangelistic, som har predikat ngn annan stans och cyklat hit. Han leder en fin gudstjänst och har en bra predikan. Det är Domsöndagen. Efteråt hälsar alla på alla, vi hälsar på lokalspråket, kamwene. En ung man är särskilt språkval med mig och Leena, han har ett man som vi känner igen från Ilembula. Det visar sig att Leena och jag kände hans farbror, gammal präst, var samtliga barn och barnbarn dog i Aids under vår tid där. Det var så tragiskt. Vi är bjudna på söndagseftermiddagskaffe på Leenas altan, med en riktigt varm sol att sola sig i lite. Vi är så högt uppe att man bör vara försiktig. Andra dagar är jag inomhus hela dan så det är lugnt. Jag promenerar dit uppför backen, börjar få lite flås faktiskt. Pizzakväll blir det, när vi värmer pizzan från härom dan och Leena har med sig en flaska rödvin som är riktigt gott, Tall horse. Vi har en trevlig kväll.. Måndag morgon får jag skjuts av MR. Fox. Osmo åker till Iringa idag, ska handla på järnhandeln och i morgon flyga till Dar för att leta efter en bil till Leena. Hennes kostar så mkt i reparation nu, så NGOn ska köpa en bil t Leena för fasters arv, som NGOn fått. Idag börjar jag skruva isär en «cart», det är en separat enhet med borrmaskiner, bläster, som man också kan ha en bricka med instrument ovanpå. Vilken tur att nästan det sista jag köpte på Clas Olsson var ett set med skruvmejslar. Till den separata sugenheten som står här räcker dom inte, för små. Sen står det en Bamse kompressor, som heter Bambi! Den läcker olja och att ha en kompressor inne i behandlingrummet, slungar mig mer är 40 år tillbaka tiden,då jag jobbade på barntandvården i på Sociala huset i Göteborg. Då väsnades det väldigt kring den låda den stod i, men viktig för att få tryckluft till de då nya snabba, visslade borren, men så bra att jobbade med. Jag har fått fatt i en bok om om Geoff Fox och hans liv här i Tanzania sen 1959. Jag läser ända till midnatt tror jag. Det är intressant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0