Resan till Mdabulo del 4

Torsdag kommer Leena och hämtar. Hon skjutsar mig hit på väg till hembesök i byarna. En ung man Akila, har cyklat runt och gått in i alla hyddor för av göra hälsoinventering, han är med idag och en finsk volontär. De ska hämta mig på vägen tillbaka. Upendo och jag börjar packa upp allt som det står Dental på, i förrådet. Där fanns mycket, gammalt och nytt. Men jag tror inte att det blir rotfyllning här i första taget, gjorde det en enda gång under mina 6 år i Ilembula. Vi packar upp och packar upp och sorterar. Dammigt är det, är det så torrt här och så blåser det. Ganska svalt här på 2000 meters höjd. Jag har ingen termometer men det är nog +20 grader. Går och lägger injektion i laboratoriets kylskåp.Det ser mörkt ut kring bergstoppar. JAG LYCKAS ÄNTLIGEN PUBLICERA ETT INLÄGG PÅ MIN BLOGG! - Står i fönstret så att jag kan se masterna och försöker. Sen börjar det mullra och det kommer regn! Det öser ner 10 minuter och det luktar torr jord. Åskan går runt kullarna här. Det har inte regnat på 8 månader så folk väntar på att få plantera och så, eftersom det är maten hela nästa år. Jag måste gå på marknaden och skaffa en balja att diska i och sen en plåtbalja som jag ska koka instrumenten i, över en träkolsspis utomhus. Tänkte faktiskt inte på att ta med Virkon, så det står med stora bokstäver på komihåglistan. Lena kommer sen vid 1/2 4 och dricker kaffe där jag bor. Hon äter lunch och middag där också. Vi far sen till en annan by för att besöka en man som har en väldigt svullen, blåsig läpp som verkar göra mkt ont. Verkar vara ett herpesutbrott. Kom ihåg att inte många av de som vi besöker är friska annars heller. Aidsprevalensen är 36% här, så det är utbrott av opportturnistiska sjukdomar hela tiden, dvs de bryter ut och kraftigare när immunförsvaret är lågt. Vanligt är just herpes, inte bara i munnen, även hela kroppen. Svamp i munnen, tbc m folksjukdomar. Hans fru är ganska pigg, men är ju hiv+ och har Osteogenesis imperfekta, bryter sina ben lätt. Alla tänder är borta, några rotstumpar i underkäken. Hon har fått benskörhetsmedicin från Finland sen 4 år och har inte brutit sig sen dess. Hon vill inte ha pengar, utan hon vill sälja sina korgar få på så sätt pengar. Det står ett helt gäng ungar där och en har ett band, vi kallade detta « taband » när jag var liten, så jag lånar och visar hur jag gjorde. Dom kollar storögt och dessutom kan jag hälsa och fråga hur dom mår på deras lokalspråket , som är lite likt det där jag bodde förut, som svenska och danska Vi far vidare till Cilla som är den allra bästa korgmakerskan. Hon ser tunn ut och står på andra stegets Aids medicin. Hon visar sina armar som har knutar inte blåsor, det är nog förstadium till Karposis sarkasm. Jag beställer 2 korgar av henne om hon orkar. Cirka har en kvinnokroppen som samlas och hon lär ut korgflätning och man talar om hur man bäst sköter sin sjukdom, så att man överlever längre och kan hålla sina barn i skola. Man stöttar varandra på många sätt. Är väldigt trött på kvällen, vi är på 2000 meters höjd. Är heller inte van att äta 1/2 8 på kvällen. Lägger mig tidigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0