Resan till Mdabulo del 3

Onsdag blir jag hämtad upp till sjukhuset. Upendo (kärlek) är redan i farten med alla fönster öppna, att tvätta och sopa som jag bett om. Vi grejar på, hon och jag, det kommer en kille som fixar en stickkontakt. Vi provar några tandläkarstolar (det står faktiskt 4 st här) och de funkar. Jag väljer den som ser fräschast ut, fast jag måste hitta en diskborste och såpa så jag kan rengöra. Det har vi gjort idag och sopar ner spindlar från väggarna. Jag har fått till det riktigt bra nu. 2 behandlingsstolar, den ena är en optikerstol, men man kan dra tänder i den. Det är Steg 1. Det finns ett vanligt handfat här - inte så bra att diska i och så måste jag hitta en kastrull att koka instrument i, helst en tryckkokare. Jag ska leta efter behållare som jag kan ha tänger mm i. Det behövs ett skåp, som går att låsa in sprutorna kanyler. Det måste jag be en snickare att göra efter min ritning. Dagens öde: Den ene mannen som hjälpte till att flytta ut saker ur rummet, som jag inte skulle behöva, hade några konstiga sår under näsan. Sår syns tydligt på en svart person. Han hade också kommit med sitt 3 månaders barn som var väldigt svullen och öm runt och alla leder, handleder, armbåge och skrek så fort man rörde där. Det var sådan tur att Leena skulle hämta mig, så jag sa det till vårdcentralsläkaren. Leena bad honom ta ett blodprov på mamman, laboratoriet här kan gör väldigt många olika tester. Mamman testade positivt på syfilis. Babyn har medfödd syfilis och pappa har syfilis. Hiv/Aids har i sina spår flera könssjukdomar, som faktiskt ökar och kommer tillbaka. Syfilis i sina tidigaste stadier kan botas helt med penicillin. Mamma och pappa är också Hiv+ . På väg tillbaka åker jag till Leenas kontor för att hämta saker, som ställts där av några amerikaner som var här kring jul fjol och drog ut en massa tänder. Sen får jag eftermiddagskaffe i Leena nya hus. Det ligger på en kulle och har fyra pinnar på alla telefonbolag i mottagning, det betyder bara telefon inte internet. Jag försökte hela dagen att publicera åtminstone text på bloggen, men nää! 😠

Kommentarer
Postat av: Torunn

Kul att läsa om dina äventyr!!!
Kramis

2014-11-21 @ 17:30:53
Postat av: Eva Marklund

Tänk Bodil att du är på plats nu. Så roligt. Trist att nätet fungerar så dåligt svårt med kommunikationen då. Vi är i Bangkok, lite exotiskt det också, men välförsett med allt och lite till. Vi har varit 6 dagar i Kambodja som är ett underbart land. Men historien är svår. Läser just en bok om Khmer Rouge, som de betedde sig mot folket. Vår värd i AOS (Asian Outreach Cambodia) förlorade sina föräldrar vid 3 års ålder. Han sitter än och tittar på foton om det finns någonstans han kan känna igen dem. Ska titta in hos en hudläkare i eftermiddag och se vad man gör där. Innan dess lunch med en gammal vän, Noi, som handhar Bangkoks slum för en underavdelning av YWAM. Hoppas vi kan hålla kontakt nu när du är borta. Tänker och ber för dig. Kram Eva

2014-11-24 @ 04:39:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0