Fredag - ledig dag

Fredag- Tidigt i dag på morgonen for Lena på sin väg till Gorillasafari. Det är soldis när jag skriver detta efter frukost med massor av ananas och vattenmelon och en kopp kaffe. Har fortfarande inte klurat ut hur man får in bilder. Idag är en vilodag. Biniyam kom till frukosten vid 10- tiden. Jag satt och skrev medan jag laddade tfn, jag glömde min den där för kontakter och då måste man ha hjälp av personalen att stoppa in ngt i övre hålet samtidigt som man stoppar i min kontakt i de andra hålen. Binyiam for sen till sin syster som bor i Entebbe, så vi skiljdes. Jag gav mig ut på promenad i stan. Jag ville tillbaka för att hitta de där julkorten gjorda av bananblad så jag gick till det craftcenter som Lena och jag var på första dan och fick ihop de jag ville ha.. Sen gick jag till den tjejen som Lena och jag hade pratat med i söndags och som berättade en hel del om hur det är att vara ung i Uganda. Idag hade hon nya flätor av ull och de gick i lila ton precis som hennes ögonskugga och läppstift.Jag handlade lite hennes och hennes kompis affär, lika mycket av varje och fick ta lite kort. Kom sen ihåg att det hade varit en kille och gjort naglar på en annan tjej som hade butik där och frågade om de visste var han fanns. Fick för mig att göra naglarna! Så hon drog iväg mig till en nagelsalong. Det är mest unga killar som gör i ordning naglarna på damer.. Håret däemot görs av tjejer på både tjejer och killar ( hippa typer). Det blev riktigt noggrant och bra gjort, men sen ska man ju inte stöta i dom nån stans på en timme och går och viftar med dom i luften, jag klarade inte det helt!! Mera tankar om vad jag ser- och kanske jämför lite. Förutom trafiken som trotsar all beskrivning. Gatorna i stan är håliga och det är mkt djupa rännor för regn som man inte ska komma ner i. Trottoarkanterna är väldigt höga och som vanligt inöstra afrika så är alla trappsteg ojämna i höjd och höga! Det är riktigt rent dvs, ett och annat papper men inga drivor. Inga massor av ruttna födoämnen heller, men de kanske tas omhand av alla maraboustorkar?Det är vakter i alla affärer och typ också i gästhuset men K- pist och metalldtektorer. När jag ska till gästhuste måste jag också visa leg. ( pass). Mycket få tiggare, inga horder vid trafikljusen. Idag såg jag dock två små barn som låg och sov med händerna framsträckta ca 5 år, mkt smutsiga och trasiga. Alla väldigt änliga och börjar gärna prata med dig och svarar gärna när du frågaoch är hjälpsamma. Det är noga att man hälsar och att man stannar för att efterhöra hur man mår mm. En ung man tyckte att jag väl inte skulle behöva gå så han erbjöd sig att betala för mig på en motorcyckel. Jag tackade vänligt nej. Det verkar vara mycket byråkrati att döma av det vi såg på ministeriet.. Det är viktigt att prata med rätt person och rätt "nivå" så att säga. Dr Juliet på ministeriet har lovat att hämta mig i morgon och ta mig till Entebbe och visa mig lite där. Det var huvudstad en gång när Britterna regerade här och det ligger närmare Viktoriasjön ( som man inte får bada i!) Sen tar hon mig till flygplatsen. Så det är i min sista natt i natt i Uganda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0