Shoppingdag o hemresa

Lördagen den 11/2 i Addis

I natt var ungdomarna ovanför mig uppe före 04.00 för de skulle åka med en buss kl 05.00. Det bor 4 i varje rum med morgonbestyr och packande av resväskor med hjul. Sen sjöng dom innan dom gav sig av med buss kl 05.00. Sen var det lugnt ca 1 timme och så kom personalen för att städa och byta lakan mm.

KL 8 var vi bjudna på frukost av ledningen på skolan vi varit på, Dr. Shifaraw och Dr, Wondwosan. Det var trevligt och vi provade olika varianter av lokal frukost. Vi blev rejält mätta. Vi promenerade till en bank för att växla pengar så vi kunde betala vårt boende. Mitt kostade lite mer för jag flyttade efter tre dar då sängen var en hängmatta och jag blev inlåst en natt. Så det kostade 1200:- för 15 nätter. Dom andra som bodde kvar i containern kostade typ 30:-/ natt.

Binyam hade fixat en taxi till oss som hämtade oss redan på morgonen, men det började illa -  vi blev stående i en vägkorsning då bilen stannade och inte ville starta igen, vi blev puttade en bit och sen startade den. Medan vi åt frukost for han på en verkstad så den lät mkt bättre sedan på dagens resa. Det är en 38 år gammal Lada och växeln hoppade ur hela tiden så han fick hålla på spaken medan han körde. Det skramlade betänkligt i underredet. Det var ett under att han kom upp för hela backen upp till Shiromeda på entotobacken. Vi skulle titta på gabi, tyger, sjalar, keramik mm. Jag hade ärende in på gamla Entoto gästhus(EFS) numer överlämnat till kyrkan. Jag hade fått med mig lite bebiskläder som Ulla i Sörbykyrkan hade stickat. Jag ville lämna till Seinat Erichsen som jobbar som barnmorska på Aira sjukhus, hoppas hon kommer dit ngn gång.

Där mötte vi den ena av föräldrarna till en av journalisterna som sitter fängslade här. Hon var här nu för 5.e gången och skulle också flyga hem i kväll. Vi hade en lite pratstund. Inte lätt att vara mamma i denna situation.

Vi rullade vidare nedför backen för att handa Kollo – rostat vete och Berberi – stark etiopisk pepparkrydda. Sen var det så varmt att vi inte orkade mer utan åkte hem för siesta. Jag sov i 2 tim.

Vi bad taxin att komma senare för en sen lunch och en sista handling för de sista pengarna. Vi promenerade hem. Nu packar vi, skriver och försöker få tiden att gå tills vi ska till flygplatsen.

 

 

Jos i lager - otroligt gott


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0