Sista arbetsdagen

Fredagen den  10/2 i Addis

Idag ska vi bara jobba på förmiddagen för att kunna packa ihop ikväll. Hade en del bokningar och det går så bar tack vare salvan. Nästan!

 En liten kille blir hysterisk när jag bedövat så jag inte kan eller vill fortsätta, mamma arg för att vi inte gör ngt och vill att vi ska dra ut tanden och bruka våld. När jag inte vill blir hon argare.
En flicka som jag tog bort en tand på häromdan var bokad till idag igen, Hon kommer in på rummet gråtende och vill inte sitta i stolen ens och kan jag inte göra mer, mamma arg.
En annan pojke kommer med perfekta tänder vill dra ut 11 för det är en mjölktand säger han. Den var ju lös när han var liten sa han och nu har det fastnat tyvärr. Han ser inte likheten med granntanden som ser lika dan ut – vi har ju två lika mitt fram! Mamman blir arg för att vi inte gör något fast vi är tre ”doktorer” där, både ”ferenji” och inhemska.

Precis på Nikoo´s sista patient går lågvarvsvinkelstycket sönder, så att hon inte kan fortsätta och hon får dra ut tanden i stället. Frusterande.

Den norska sjuksköterskeelevensom uppmärksammat oss på pojken med nooma kommer och hämtar en massa tork, hibitane och KLXgel för att kunna lindra för denna pojke.

Efter vår sedvanliga lunch med vegetarisk injera så far Nikoo och Binyam på möte med WSG/HCE. Magnus och jag börjar tömma våra rum och samla ihop alla våra saker på ett rum för att räkna och planera för förvaring. Det är nu bestämt att vi kommer tillbaka och kommer att ha skolan som utgångspunkt. Vad och var är inte bestämt. Skolan har väldigt lite instrument så de vill låna framför allt barntänger och luxatorer. ( undrar var all de instrument tog vägen som jag skickade 2008?) Förstår en del för när vi ska åka från skolan blir vi kollade i alla våra resväskor. Binyam berättar att ALLTING stjäls både av pat och personal, glödlampor ja allt. Så det är vakter överallt.

Vi väntar på att det som vi använt under förmiddagen ska bli diskat och steriliserat. Nikoo och Binyam kommer tillbaka och nu räknar vi och packar. Det tar flera timmar och kommer inte därifrån förrän kl 18.00 och det är nästan mörkt. Vi är bjudna till Binyams syster Almaz på mat. Där är det värsta kalaset med en massa goda såser till injeran och sen blir det tårta!

 

 Eriksson luxatorer funkar bra!




   Konsultation                                                            Välfötjänade leksaker! och tuss i munnen!



Nu gör dom här inte ont längre!                                Lite grejor till den lille pojken med nooma (ansiktsinfektion)




Nikoo räknar och packar                                                Magnus sköterska och övertandsköterskan



Min sköterskaWorknesh (happiness)                                                                Coca-cola på Amahrinja


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0