Massor av tandsten,karies och annat

Tisdagen den 7/2 2012 i Addis.

Magnus och jag jobbar på idag igen. Flera bokade patienter och ca 20 screeningar, varav flera får komma tillbaka. Jag har upptäckt att min kamera inte tar så bra bilder intraoralt, fixar inte zomen, men kameran i telefonen gör det, så jag tog flera bra bilder idag.
Idag blev det extr av flera mjölkframtänder och alla var jätteduktiga vid bedövningen, jag hade inga vrål alls idag men Magnus hade.
En liten flicka hade inte riktigt modet för bedövning så hon skulle gå hem, mamman skällde och skällde. Jag gick ut i korridoren för att titta och då fick flickas en rungande örfil i korridoren så det bara small. Jag skällde på mamman och Magnus kom ut också. Det var inte så lyckat med behandlingen efteråt heller.
På eftermiddagen var mitt stora jobb att depurera en hel käke för hand med massor med tandsten. Jag fick gräva fram 26. Vi har ingen sug, ingen bläster eller vatten för spolning, det blöder naturligtvis ymnigt! Så att det är svårt att se om jag fått bort allt. Och brodern, en 15-årig pojke som skiter i att borsta fast mamman säger till.

Nikoo skulle komma hem till kvällen så vi överraskade henne med pannkakor på havre och vetemjöl för det var det som fanns och fruktsallad. Han hade väldigt mycket att berätta om sin resa till Bahir Dar. Där finns en kirurg (72) som arbetat på Gotland, Dr. Samuel. Han hade värsta utrustade kliniken, med Dac och fungerande unit mm. Kan bli en del av vårt projekt och en massa preventiv verksamhet med skolor mm.

På kvällen skulle jag leta efter en Novalucol i medicinväskan och döm om minförvåning – där låg en lite tub Xylocainsalva som förmodligen stoppat ner för att ha på ev myggbett, jag var ju inte helt säker på att vi skulle vara kvar i Addis hela tiden. Denna lilla hemlighetsbomb kommer jag att släppa vid frukost i morgon.     


Denne pojke råkade ut för ett trauma vid 8 års ålder. 21 fatsnade men är nu lös. Om jag vill ha en rtg bild så får jag skriva en remiss och jag får bilden nästa dag i bild fordralet. Tanden har ju en intern resorbtion och måste exas. Och sen?




Karies - ont! eller?



15 år. Tandsten obs 26! höglabial. Men jag exar den och det blir jättefint



  Fuchsia buske

Åven här trångt för 12 helt palatinalställd, jag xar den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0