Måndag - arbetstider?

Måndag 6/2 2012 i Addis.

Tidigt i morse flög Nikoo och Binyam 50 mil norrut till Bahir Dar för att titta om det finns något vi kan hjälpa till med där. Binyam hade blivit ombedd att komma dit av deras parlamentsledamot. Det blir spännande att höra hur det var.

Magnus och jag jobbade idag. Arbetstiden är 8.00 – 17.00 med 1 timmas lunch. Vi har tidigare kommit till kl 08.00 men då var det ingen där. Idag var det sagt att vi skulle komma kl 08.30. När vi kom var vår avdelning  låst så vi inte kom in fast vi har nyckel till ett eget rum med våra grejor. Jag såg min sköterska komma in på gården men sen såg jag inte henne. Magnus sköterska kom med steriliserade grejor vid 08.45 så vi att kunde plocka i ordning. Jag hade 2 bokade patienter kl 08.30 och hade inga journaler. Magnus började jobba och jag tog tag i den äldre mannen som är Dental Therapist så han kunde hjälpa mig. Min sköterska kom efter kl 09.00. Magnus och jag hade lunch i 1½ timme och när vi kom tillbaka var det låst över allt igen ändå. Detta trots att jag hade bokat 4 pat till kl 13.00, men så småningom kom vi igång igen. Det hela kändes inte alls bra, så innan vi gick hem idag fick Magnus och jag reda ut det hela med Rebecca och Guld. Nu får se hur det blir i morgon.

Vår lunch på skolans kaffeteria var som vanligt injera med såser på. Det är gott. Det är svårt att tvätta sig ren om handen i kallt vatten efter maten. Dr. Solomon insisterade på att betala vår lunch idag, men han satt inte med oss.

Jag hade riktiga stjärnbarn idag, så modiga och duktiga vid injektion. Jag är glad att vi har egna kanyler med oss och inte deras. I morgon ska jag instruera i tandborstning med pinne för flera idag hade inte tandborte utan pinnar, de var inte rena så jag får ta dit en pinne och visa med den på modell. En pappa kom med två rara barn och grabben 5 år var så charmig och han var helt kariesfri! Jag var tvungen att ta kort.

Det riktigt tråkiga är att de inte skött om utrustningen så inga borrmaskiner funkar och ingen bläster. Vi kan inte excavera  karies i permanenta 6.or. Magnus o jag försöker hjälpligt att hand excavera en del mjölktänder och tvätta med hibitan, torka ut kaviteten med småtork och sedan Fuji IX. Vi hade 1 pkt med oss, sen har vi lite Coltosol också. Magnus försökte sätta en diamant på en rörpincett med lås för att mjuka upp vassa kanter, gick inge vidare. Och detta är lärarkliniken på en utbildning!

Tänk om TLUG kunde ha en liten bärbar unit med borr mm så att vi åtminstone kunde excavera. Ström finns faktiskt. En liten, som inte väger så mkt, som vi kunde ta med oss på uppdrag i vissa länder. Man kunde be någon sponsra oss med en sån.

Magnus och jag handlade på vägen hem. Innan vi lagade kvällsmat gick vi en sväng i grannskapet. Skoja om att sticka ut på stan! Vi gick in på något som skulle vara en bar för att vta en öl. Längs ena väggen som väldigt fint målad i rosa och lila, var det små rum med  en liten dörr och ett fönster och en fin gardin i färg med väggmålingen. Det var nog inte vandrarhem utan affärsverksamhet! Vi var även inne i en affär som hade fina sjalar, där Magnus handlade, jag hade inga pengar med denna gång så jag fick avstå!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0