Drar ut tänder på löpande band.....

Torsdag 2/2 2012 i Addis.

Idag började allvaret. Alla instrument har kommit och är autoklaverade

 Vi hade bokade patienter och vi screenade. Det är vanligt med tandställningsproblem som man inte kan få hjälp med för det finns inte grejor (brackets o sånt ) Dr, Shiferaw kan annars, utbildad i Bergen. Han är också biträdande rektor.

Jag drog ut tänder och rotrester på löpande band. Denna dag hade jag 20 pat och alla drog jag jag ut minst en tand på. Ofta hela ök fronten mjölktänder, eller både 04 05. Och vi bokar för fler extra. Vi har bara barn upp till 17 år.
Tyvärr kan vi inte göra fyllningar för det finns inget vatten eller luft i Uniten. Den Anatom uniten är från sent 70-tal. Min unit går inte att hissa upp och ner utan bara luta bakåt, men jag har hittat en inställning som funkar hyggligt för det vi gör- dvs hösäck!
 Magnus och jag har börjat handexcavera det vi kan för vi har med oss en paket Fuji IX handrört och även Coltosol.
Det skär i hjärtat att exa så mycket, men dom arma barnen har tandvärk och fistlar högt o lågt. Fast det är karies på 6.orna så har vi inget så att vi ens kan excavera, känns förfärligt att lämna. Vi kan inte ens fila vass kanter på de tänder vi lagt coltosol i.
Magnus är uppfinnarjocke för att hitta på något men inte än! Försöker sätta en borr i em rörpincett och låsa den och fila. Funkar inte så bra.

Dom har sagt att det ska komma någon och laga uniten så att vi ska kunna göra fyllning på ett rum nästa vecka. Det kom en flicka med avslagna 1:or som jag gärna vill bygga på med composit. Vi har ju material med oss!

Det kommer två flickor som exat innan på dan och har fina vykort med som tacksamhetsgåvor till oss alla! Jätterart.

Jag träffar Dr. Solomon, som jag träffade när jag var i Addis i januari 2008. Han var lite förvånad att se mig men glad.

På eftermiddagen kommer Dr. Wondwosan - rektor på utbildningen förbi mig när jag jobbar. Han kollar länge, sen klappar han mig på axeln och ser glad ut. Ja, säger Binyam de hade inte kunnat hjälpa dessa barn alls annars om vi inte hade varit


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0