Shoppingresa!

Onsdag 12/12

Vaknar som sagt tidigt, det ljusnar, det regnar inte utan himlen är molnfri och det doftar våt jord. Grodorna har äntligen tystnat, men fåglarna är pigga och glada. Det finns inga moln på himlen, jag kanske provar internet.

Internet funkar men signalen svag, det går jättelångsamt tålamodsprövande för det mest vane! Vi får jättegoda bananer till frukost idag.

Leena och jag åker till först Makambako, järnvägsknut, men där finns också ATM maskiner. Jag behöver ta ut mycket då jag fick tre brev i morse med bön om hjälp med skolavgifter. De anställda på sjukhuset (statligt)har inte fått ut sina löner sen i augusti och inga pengar kommer före jul, kanske i januari. Mat har man då man odlar den, majs bönor, spenat tomat och lök. Frukt finns nu plommon, persikor, papaya, avokado, ananas, apelsin.

Sen går vi och shoppar klänningar för så där 60 kronor styck. Vidare mot Njombe. Där är det kallt, 2000 möh. Ärende på skattekontoret och sedan på marknaden. Hälsar alltid på en ung man som ramlade av ett lastbilsflak -99. Hela ansiktet blått o svullet och brott på underkäken på två ställen. Kul att träffas igen. Vi får lunch hemma hos en finska. På väg hem träffar vi Leenas fosterdotter Mary i Makambako och vi åker till ett ställe som en italienare startat att söka upp handikappade barn som gömts i hemmen och träna dom till ett bättre liv. Dom hittade 300 i byarna runt här. Barnen kommer dit och får träna intensivt i en vecka och får sen hembesök.

På kvällen kommer snickaren Frank med sin dotter Violet som jag känt sen hon var tre år. Hon är jättesmart och har bra betyg, går i femman på gymnasiet. Frank får en pannlampa av mig och vill absolut bli fotograferad med den tänd när det mörknat.

Får även besök av Martha vars dotter jag har för medlat hjälp från andra personer och som nu har tagit sin universitetsexamen.

Internet har fortfarande svag signal så jag lägger ner det i kväll. Dessutom nu när det regnat så är det flygande kryp överallt när man har lampor tända.


Kommentarer
Postat av: Torunn

Här minus 15 idag, gissa om man är avis på dig mor!
Hälsa alla, stor kram!!

2012-12-13 @ 10:17:51
Postat av: Torunn

Hittar du något påste, typ det som inte S tyckte om, så är jag spekulant!

2012-12-13 @ 17:02:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0