En lugn torsdag

Torsdag 13/12

Inte mycket till Lucia stämning idag, det började regna i natt och det smådrisslar ännu. Det är 100% fuktigt både ute och inne. Det är sovmorgon idag – går inte till kyrkan. Det regnar ända till lunch.

Det kommer folk från stiftet, det är viktigt möte, överläkaren Dr. Charles ska avgå och en annan ska tillträda. De äter lunch senare här på gästhuset.

Jag har mitt lilla skrivbord i mitt lilla rum och jag lyckas komma ut på nätet och lägga text på bloggen och till och med en bildkavalkad, sen är det dag för laddning av dator.

Jag har inte haft en sådan ro som har nu mycket länge och det var mycket länge sen jag hade ro att läsa en bok. Nu har jag läst Sara Paborn: ”Tuppen och havet”. Den var riktig trevlig att läsa med humor och många luriga berättelser i. Jag har också med mig Bodil Jönsson: ”Tid för det meningsfulla” som börjar bra.

Det är just det jag har nu, inga måsten, bara vara just här och nu och njuta av det.

Tar en tur på byn och får sällskap av en de finska Rotary Doctors. Jag pratar med alla och många känner igen mig. Letar rätt på Franks snickarbod som nu på baksidan av ett nybygge. Det visar sig vara Msigomba som bygger en affärsbyggnad på Franks mark som han ska få hyra för. Så han har flyttat sitt ”snickeri” bakom. Det ser verkligen inte mycket ut för världen, men dom gör fönster med  järnstänger som de böjer för hand i en navkapsel och Frank är glad att han numera har tak över det lilla han har. Ja, behoven är olika. Jag ber honom gå hem till AnnaMery och se om hon behöver något snickrat eller lagat hemma i sitt hus.

Jag köper en klänning, lika som Leena köpte i går i Njombe och som det där inte fanns fler av där. Jag köper också avokado och en liten vattenmelon. Nu när det regnat går det bra att rita i sanden på bygatan och barnen har ritat upp en hage och hoppar hage precis som hemma. Sjukhustområdet är väldigt tomt och det är väldigt lugnt. Inte undra på. Nu när det regnat så är alla, verkligen alla på fälten och då har man inte tid eller råd att var sjuk ( råd att man hellre köper utsäde, svårt för oss att förstå men så är det här)

Alla tre Mama Rose, Mama Tofa och Bibi Baraka kommer och hämtar sina kuvert med pengar till skolavgifter, som de raskt stoppar innanför blusen, drar en kanga runt sig, så är det ingen som vet att de går omkring med flera hundratusen innanför blusen! Margreth som enda överlevande barnet till Bibi Baraka kommer också nu med gåvor, en stor papaya 5 avokado och en påse med 6 små nyvärpta ägg – dom är värda 500 shilling styck dvs 2 kronor och det är mycket pengar. Bibi lever på att sälja ägg och baka chapati.

Det kommer fler finska gäster.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0