Dar es Salaam, hett och trevligt. GOD JUL

Lördag 22/12

En alldeles ledig dag igen. Jag betalar för mig för att veta hur mycket pengar jag kan spendera idag. Det kostar 120:- per natt m frukost fast den är inte mkt att hurra för, varje måltid kostar 22:-. Det är som ett vandrarhem fast lite chanserat sen sist.

I Ilembula betalade jag 45:-per natt och samma för maten. Skillnad på stad och land.

Jag åker för att hälsa på en familj jag känt länge ända sen jag kom allra första gången 1995. Familjen Sarungi. Fru S är ungerska och jag träffade dem genom svenske ambassadörens fru som också är ungerska och som jag känt min studietid i Umeå. Fru S har bott här sen 1970. Mannen utbildades till läkare i Ungern och de träffades där. Han har varit professor i ortopedi, men även haft 2 ministerposter, samt 2 landshövdingeposter. Hela familjen talar ungerska hemma, även ena dotterns man är ungersk/etiopier. Vi har väldigt trevligt och får som alltid god mat. Fru S riktigt jublade den gången jag förlängde mitt kontrakt efter 4 år till 6år. Hon sa att om någon passar i Tanzania är det du. De är även goda vänner med Dr. Leena. Då de bodde i Moshi besökte de ofta Noeli, John och Maria. Vi har en fin eftermiddag, men även de som är vana klagar över hettan.

På väg hem har jag bestämt träff med Maria Polepole på en av stans hamburgerbarer. Jag har förmedlat hjälp till hennes studier och on har nu en universitetsexamen i data och statistik. Hon har svårt att få jobb, då hennes syn är dålig för att man anser att hon skulle kunna klara av de jobb hon söker fast hon har examen i det. Därför funderar hon nu att tillsammans med några kamrater starta ett företag och sälja sina tjänster.  Heja Maria! Jag får en klänning av henne, det är stort.

Beställer en pizza och tar med hem till rummet.

 

Söndag 23/12 2012

Det är resdag. Ska packa mm. Måste lämna rummet kl. 10.00. Taxin kommer kl. 13.00 och flyget går kl. 16. Tur att jag hittade två svenska böcker här, som jag inte låst men kände till. Jag lämnar två i stället som jag hade med mig

Min taxichaufför Juma kan inte för han har en begravning, andra på den jag har varit här. Nu var det ej ung tjej född -78 som fick en stroke och undersökning visade att det fanns en svullnad i hjärnan, högt blodtryck och total njursvikt. Han berättade för mig häromdan när han hämtade mig vid bussen. Hin dog inom ett dygn. Detta är en vanlig klinisk bild vid aids.

Han skickar sin kompis, Kenji, som är jätte glad att jag tala Swahili. Det visar sig också när vi talat ett tag att han är Ullas chaufför sen många år. Vi håller oss alla med egen taxichaufför, det är väldigt tryggt.

Jag sitter och skriver detta sista under en takfläkt och det är drägligt. Försökte sitta i solen en stund det bränner, skulle bara torka nagellacket.

På väg till flyget ska jag köpa en ananas som jag hoppas kunna ta med in. Vi ha alltid en ananas på fruktfatet till jul. GOD JUL

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0