Äntligen regn

Tisdag 11/12 Det är INTE soligt idag – mulet. Åskljud runt om, men inte här. Enstaka mkt små droppar. Dock, det kommer närmre. Sitter och skriver och hör barnen på lekskolan upprepa vad läraren säger i talkör. Var på morgonbön och skulle sen prova den fina uttagsautomaten, men det var ju strömavbrott i går så den har fortfarande problem! Typiskt Tanzania! Gick på byn och letade efter snickare Franks verkstad, men där byggs ett affärshus dvs ett hus med små enrummare som man har en liten affär i varje. Får ringa honom. Träffade mama Tofa vid sjukhusets apotek. Hon var tandsköterska hos mig. Ett alldeles underbart återseende. Förmiddagsfika på Leenas altan och Leena berättar. Vi ser att det regnar i bergen och medan vi fikar kommer regnet hit också, inte så häftigt tack och lov. Jag fotograferar allt! blommor, fåglar. En stor blommande kaktus, som jag tror heter Nattens drottning. Det regnar på, nu i tre timmar, grodorna är nu väldigt högljudda, nästan öronbedövande. Temperaturen sjunker till +20 grader men stiger igen så fort regnet slutar. Det doftar våt mark, men också hopp för dom som sådde för tre veckor sen och vars bönor kommit upp och behöver regn. Nästan alla är beroende av att kunna odla sin mat, dvs majs att äta och bönor till mat men också till att sälja för att få ihop till skolavgifter. Man är i högsta grad beroende av att regnen kommer som dom ska. Det regnar HELA dan, stilla ibland, ibland väldigt häftigt. Men hela dan så att jag inte kan gå hem till mig för jag ha en dator i ryggan! Precis innan det blir mörkt ser vi från Leenas fönster att det är vatten i floden. Det betyder att det har regnat även högt uppe i bergen. Tillslut lägger jag datorn i en plastpåse, lånar ett större paraply av Leena, tar av mig skorna och plaskar hem. Det har varit så låga moln idag att vi inte har kommit ut internet, inte Leena heller- hon har inte fått några mail på telefonen. Jag har suttit och gjort i ordning bilder till bloggen, datorn är långsam, precis som livet här, det passar ihop så bra, det finns tid. Tid att vänta, man kan ju tänka en tanke då eller prata med någon mm. Tidsförskjutningen påverkar mig morgon och kväll och jag räknar ut att lägga sig här kl 08 är OK! ( 10 hemma och inte underligt jag vaknar tidigt heller….

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0