Tur och retur Moshi

‎Söndag‎ den ‎23 ‎januari ‎2011
 På fredagen var det uppstigning 04.40! tio i fem kom Mister William och vi ger oss av. Han kör lugnt och säkert och vi börjar prata. Det blir flera timmar swahiliprat efter all engelska. Mister William berättar att han var chaufför i Zimbabwe eller eg Rhodesia mellan 1956 och 1964, sen kom han tillbaka till Tanzania. Han talar Chishona och engelska. Sen har han kört taxi - bla med Juma - och kör än ibland. Jag funderar lite på hur gammal han är - jo han är född 1926!
På ett ställe är vägen blockerad av en trafikolycka där bärgning pågår. Vi blir stoppade av polis som säger att det tar nog 45 minuter till innan vi kan komma förbi, men man kan åka ut på en stig i bushen ( porini), vi kan få med oss en grabb som kan visa oss om han får en CocaCola. Och sen säger polisen att vi bör kolla däcket höger bak - det var det vi hade punka på en annan gång. Bilder på "genvägen" och på kompressorn till däckfirman, med slaktaren bredvid. Det blir häftig off-roaddriving och sen stannar vi vid första bästa "punkalagare" vid vägkanten för att fylla på luft, det verkar vara pyspunka. Det kosta 1,60 att fylla på luft.
                                                                                                     



Stannar på ett ställe där vi äter chips o kuku, dvs pommes och grillad kyckling, med händerna. Tur att vi gav oss av tidigt för vi är framme i Moshi redan ½3. Vi får kaffe av G åker sen på stan och fixar hotell och bussbiljett till Mister William och tackar för hjälpen.
Vi är bjudna ut på restaurang av en proffessor i Radiologi fortfarande verksam på KCMC 87 år. Han har bestämt sig för att vara här så länge han lever!
Varje morgon i Tanzania är som en underbar svensk sommarmorgon innan det blir hett. Här i Moshi har det inte regnat. Denna familj har varje morgon utsikt mot berget Klilmanjaro och kan se toppen inna dimmorna omsluter berget. Moshi betyder rök och det är "rök" kring berget varje dag. De har en underbart grönskande tropisk trädgård. Massor av blommor och fåglar. Under natten hörde jag också bushbabys. 

                                                                                                            





Och bilen står på sock - höger bak!
 Vi grejar på stan kring bilen innan jag kastar mig ut i shopping, det är ju lite presenter som ska köpas. Hittar massor "bra att ha hemma saker". Väl hemma på compounden igen kommer "min son" Elias som läser ögon här i två år. Kul att ses igen, senast var det i Matema för tre år sen med Eric o Carro då han var precis färdig AMO.
På kvällen blir det utomhusbio med jos och kaffe. Det är tysk familj som kör hemmabiosystem utomhus i trädgården. Man kan välja så det blir "Old Dogs" med John Travolta och Robin Williams som spelar sig själva i min ålder!? Vi går i den Anglikanska kyrkan på söndagsgudstjänst och sen flyger jag hem t DSM ( via Zanzibar ).
På väg från flyget bestämmer jag möte med Maria Polepole som studerar i stan och som jag hjälpt lite med pengar tidigare. Vi träffas på pizzaplacet mitt i stan. Trevligt att träffas.

Kommentarer
Postat av: Harriet Stromberg



Tack för fina reseupplevelser och

stort GRATTIS på namnsdagen.

Kram Harriet

2011-01-26 @ 09:21:32
Postat av: Brith

Oj oj vilka fina bilder och vilken fin utsikt



Kram Brith

2011-01-26 @ 10:42:35
Postat av: Torunn

Grattid på din dag!

2011-01-26 @ 17:37:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0