Skumpiga grusvägar i ösregn

Torsdag den 13 januari 2011

En omskakande dag på flera sätt. Börjar dagen med att ta ut pengar. Bröderna S ville gärna ge pengar till skolavgifter så jag tänkte att jag träffar L så kan jag förmedla genom hennne. Little did I know! Jag handlar lite till på Neema craft, presenter hem.

Sen bar det iväg till Mufindi. På stora vägen gick det ju bra. Sen skulle jag svänga vid VodaCom masten och köra efter L´s karta 24 km på "en bra dirtroad", du kan köra 60 km/tim. Men det hade regnat och det fortsatte att vräka ner. Tvättbräda på det som var kvar av vägen och stora floder på var sida om vägen och små insjöar på vägen. Visste inte hur mycket väg som kunde vara kvar under vattnet. Ute i ingenstans, inte en människa inte en mötande bil - vilket var tur för så mkt väg fanns inte. Tur att jag kollade på vägmäteren innan jag gav mig in på detta, så jag visste när jag kört 24 km. Det var skog och skog o skog. Då kom jag till en by och där hade det inte kommit en enda droppe. Där skulle jag svänga och nu ett helt annat landskap, regnskog blandat med teodlingar,backe upp och backe ner. Det åskade och regnade.                

Så var jag framme vid Highlandlodge, det hade tagit                                                                                                         
 1½timme för 4,5 mil. Det är väldigt kulligt och backigt,
skog och hagar, det ser ut som ett engelskt parklandskap.
Betande kor, hästar och små sjöar. Man kan fiska här.
 Kommer ändå i tid lunch och sen komme L för
 att hämta mig och finska gäster för eftermiddagens utflyckt.

Vi ger oss av bortöver bergen, det verkar väldigt långt men det bara 2 mil . Vägen går backe upp och backe ner och runt kullar. Det är enkla "skogsvägar" de blir väldigt leriga och hala när det regnar och förståss - de kan regna bort. Ofta längs en ravin, påminner om att köra upp på Kilimanjaros sluttningar. 4-hjulsdrift känns tryggt.

Det amerkanska lärarparet som driver denna skola är verkligen hängivna. De är nu en av de bästa skolorna i regionen på nationella proven och förra året blev 100% godkända i Form 4, där genomsnittet i länet är 70%. De
är noga med att lära ut engelska, bra för det behövs om man ska komma vidare i detta land, för att få arbete eller att studera vidare. Skolan tar emot även HIV+, föräldralösa eller fattiga som inte kan betala. De eleverna får då arbeta ett par timmar för sitt uppehälle i stället. Städa, göra medicinpåsar. Ingen blir utkastad för att man inte kan betala, för dem som kan betala kostar det 150 000Tsh/ termin. Det går 5 elever från Ilembula på denna skola, de betalar                                                         

                                                                                           
Det är fattigt här det syns på husen och nu när det regnar så är husens väggar genomblöta för grästaken är gamla och genomrökta, då man lagar mat inomhus över öppen eld och röken ska sippra ut genom grästaken. Det regnar in hos många. Man försöker skaffa plastskynken att lägga på taket eller som Blantina som la plast över sig och sitt barn på natten för att det inte skulle regna dem i ansiktet.

Foxés NGO projekt och deras volontärer bygger hus ett i taget till de värst drabbade av dessa, som också är sjuka.

Blantina är HIV+ och har osteoporosis imperfekta (medfött), kortväxt då hon ju bryter sig hela tiden - 11 lårbensfrakturer, det senaste barnet HIV+ 7 år. Hon har nu ett nytt enkelt hus, men det regnar inte in. Ett kokhus byggs bredvid. Hon kommer att få en säng nästa vecka med myggnät och madrass o allt!                

                                                                                                  
Zainabu HIV+ och nästan blind, sov på golvet i samma rökiga rum som hon lagade mat i. Nu har hon ett nytt rum i sitt hus med en säng med madrass och myggnät.

Sen åker jag hem till min lodge för underbar drink vid brasan och "english supper" och trevliga samtal. En varmt säng med duntäcke och varmt vatten i duschen! Tänkvärt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0