Sista dagarna

Måndag den 24 januari 2011

Lugn förmiddag, solar lite för man ska ju se brun ut när man varit i Afrika. Vi vitingar vistas ju hela tiden inomhus och i skuggan.

Ringer lite och surfar. Skriver. Kollar att flygbiljetten är konfirmerad. Är bjuden hem till Juma´s familj på lunch.Får lunch hos Juma, ugali och bönor och fisk, gott.

Juma kom till Dar på 70-talet från Tanga för att jobba som bilmekaniker på järnvägen. Byggde sig ett hus alldeles intill och sen ett till med tre rum som han har hyrt ut. Sen kom Pingstkyrkan och byggde en stor anläggning för godsklarering och gästhus här. Så han bor bara på andra sidan muren, skulle kunna ropa på honom. Då körde han åt dem ett tag, men blev sen sin egen. Hans hustru har en hydda utanför huset med tak och nägra bänkar, där hon serverar mat. Det finns flera sådana serveringar utanför muren och där är alltid folk. Många arbetar i området.

Sen far jag till några affärer för att handla det sista som är betsällt. Sen till Mama Sarungi, vi sitter och pratar och pratar tills det nästan är mörkt och har mkt trevligt

Tisdag den 25 januari 2011

Idag sprang jag på Ulf när gick ut gm dörren på morgonen, nyss inkommen med flyget. Dagen tillbringas i lugn och vila, läsa, sola och tänka igenom allt. Det har varit många, många möten, upplevelser.

Onsdag den 26 januari 2011

Har bokat Juma tidigt på morgonen, jag ville åka och bada en sista gång. Det är fint väder som vanligt men det blåser kraftigt, det går inte att gå i Oceanen idag, det är för stora vågor med underströmmar. Går i strankanten fram och åter och känner på det ljumma vattnet. Sen via färjan över hamninloppet hem, men vi får stå och vänta i en timme mints för det är någon potentat med flagga på bilen och omfattande polieskort som bokat hela färjan. Det är hett.

Lagar mat av det jag har i kylen, hittar en bok jag inte läst, packar och så är det kväll. Tar farväl av Neema i receptionen, som varit mkt hjälpsam. Ger henne den klädpåse jag lämnar. Kl 01.30 kommer Juma och hämtar mig till flyget.

Hej då Tanzania - för denna gång- med en fin växt från Norléns trädgård


Kommentarer
Postat av: Harriet Stromberg



Välkommen hem!!!!Stor kram HS

2011-01-26 @ 22:22:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0