Safari betyder resa, ett talesätt: den som gör en resa har något att berätta

Torsdag den 20 januari 2011

I går hade jag en häftig förmiddag. Vaknar i gryningen och sitter bara i en1 timme på altanen, alla tälten står på en plattform och mitt är ett enkelt tält halvägs upp i backen och jag har en vidunderlig utsikt. Det alldels tyst förutom djure. Frukort på toppen av kullen medan hjordar av impala och buffel går förbi nedanför. Några zebror slåss och i fjärran syns giraffer som statyer under en akasia. Det är som på TV!

Jag får chansen att följa med den fransk-amerikanska journalisten och fotografen på en morgom/förmiddagskörning à 5 timmar. Hon är VIPgäst för hon ska skriva om lodgerna och ecoturism i ett lyxturistmagasin. Hon stannar ofta för att fota allt möjligt och då får jag en massa bra bilder också. Jag har en fantastiskt förmiddag och en god lunch på det. Ger mig sen avså fort det går för som sgat trafiken in i Dar är hemsk och bra om det inte är mörkt. Jag fixar detta och är vid trafikljusen precis när det mörknar. Det tog 5 timmar 26 mil. De sista tre milen går i 20km/tim, men hel och hållen framme.

Idag har det varit en lugn dag med sovmorgon. Då vaknade ja vid soluppgången före kl 6 förståss men det var OK. Tog en taxi till stan för att handla och ta ut pengar. Min "gammtelefon" börjar bråka så jag hör inte vad som sägs så jag tänkte köpa en ny, hade sett en tfnaffär vid livsmedelsaffären ( alltså ICA typ). Köpte en enkel Nokia (gjord f export t östafrika) för 45 000/= ( 225:-), funkar bra. Handlade mat så jag slipper åka ut o äta.

Plötsligt är det en kapp vecka kvar på hela äventyret. Hmmmm.

Jag är ganska trött på långkörningar, men dom som ska ha bilen önskar att den kommer upp till norr. Talade m J min taximan, som känner en pensionerad taxichaufför. Så han ska köra mig till Moshi i morgon, skönt att slippa köra själv. Han vill ha 100:- mat o logi o bussbiljett tillbaka.

Jag vill med och besöka mina vänner där och min "son" Elias.

Mina vänner hade faktikst gått i pension, hon sjukgymnastikutbildare på KCMC (stort undervisningssjukhus där) och han prästutbildare. Hennes efterträdare har inte kommit än så de är tillbaka på 3½ månad. Elias lärde jag känna i Ilembula och han blev som en son, han lärde sig dra ut tänder och att informera bra om tandhälsa. Han är duktigt på allt han gör. Han har nu fått chansen att utbilda sig mera fast han formellt bara är MA, men är så är han duktig.I Ilembula blev han bra på kejsarsnitt också, sen har han jobbat i Matema. Träffade hans fru när jag var i Matema på min födelsedag. Dom kallar mig Bibi - farmor.

Det blev lite spännande när jag skulle förlänga min internetuppkoplling som gick ut idag. Man lägger in 10 kronor på sitt SIM kort till domngen i en telefon och sen skickar man ett SMS att man vill att dom ska bli 50mb. Inget hände så jag köpte för 10 kr till på eftermiddagen och inget hände. Nu blev det nervöst för det går ut idag och då blir det bara besvärligt. Jag ringde den tjejen som var så hjälpsam i november. Ja, Voda hade besvär idag att omvandla pengar till mb. Hon kunde ju inte svar på när? heller. Fick rådet att skicka SMS fler gånger tills jag lyckades. Efter ½ timme ringer hon mig och säger att jag ser dina mb nu så nu funkar det. Vilken service! och sen fick jag mitt mess. Så nu har jag uppkoppling tills jag åker hem. Undrar bara vart jag ska göra av med mina 900mb som jag har kvar på SIMkortet. Jag blev rådd att köpa 1 gb och det har inte gått åt!
                                                                                     





                                                                                                                    





Kommentarer
Postat av: Lotta Holmgren

Låter som du har härliga Vyer att skåda med djur och natur. Jag hoppas att du har det underbart där borta, men nu vill vi alla gärna ha hem dig igen. Massor av kramar/ Lotta

2011-01-21 @ 12:46:03
Postat av: Brith

Kan tänka mig att morgonstunden där på altanen va helt fantastisk. Fina bilder.



Kram Brith

2011-01-21 @ 12:59:33
Postat av: pernilla

Härliga bilder!! vi ses snart nu...

2011-01-22 @ 19:44:21
Postat av: Eva Marklund

Snart hemma igen. Ska bli kul att se dig live och höra hur livet har där ute har varit för dig. Vet ju en hel del via alla fina bloggtexter. Eva

2011-01-22 @ 20:09:10
Postat av: Åsa

Vilka vackra bilder !! ses snart :-)

Kram Åsa

2011-01-24 @ 15:51:18
Postat av: Therese Granstedt

Vad trevlig dina inlägg verkar vara! kommer med all säkerhet att läsa dina poster igen! =P Ha en kul helg =)

2011-02-22 @ 00:47:07
URL: http://jade.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0