Mellan Jul och nyår

Lördagen den 1 januari 2011

Jag kände av magen lite på Zanzibar sista dagen och åt inte så mucket, jag hade även hosta och snuva. Resan tillbaka gick bra, vi satt ute på däck, dock lite under tak.

På måndagen steg vi upp kl 4, eftersom Juma hade sagt att man måste vara i väg tidigt för att komma ur stan utan trafikkö. Det stämde men inte alls kul att köra i mörket. Vi hade bestämt oss att köra hela vägen till Ilembula på en dag för skulle vi få en dag mer där. Bra tänkt och vi klarade det fast nu var både S och jag riktigt sjuka, illamående , ont i magenmm Blä, men om håller i en ratt hårt så försvinner det. Det hela tog 12 timmar och barnen var jätteduktiga och sov mkt på vägen. Vi såg många djur i Mikumi igen när vi passerade där.

Väl i Ilembula la S och jag oss sjuka och förblev så i tre dar med diverse medicinering. Det är ju så att viss medicinering är värre än sjukan fast man måste för att bli av med sjukan.

Jag var på tandklinken för en del pat hade sagt de ville komma till mig.

Bla kom Gumman en sista gång och var nu helt frisk och glad för det. Inget var mera. Han med käkfrakturen kom också på kontroll, han var utskriven från sjukhuset och var hemma. Han får dock ha sina fixturer i 2 v till.

En rysk dam som är gift med en tanzan kom för en kompositkrona. Hon hade med sig jordgubbar som hon odlat - å så gott.

Det ju tyvärr så då att vi inte kunde besöka alla dom som jag hade tänkt men Annamery och Josephine gick vi till. Bev sedan inbjudna på mat hos dom nästa dag. Vi fick lämna våra presenter till Dr. L att dela ut.

Nyårsafton var jag hos Dr, L och tittade på en konsert med Leonard Cohen, men vi la oss och det blev ett nytt år i alla fall.

Den förste januari åkte vi till Makambako för att ta ut pengar och shoppa lite, vi hittade fina dressar till pojkarna. Lille J var överlycklig för han tyckte att han liknade Humphrey som var vår guide i Mikumi och sen lekte han djurvisare i flera dar.

Jag skickar detta fråpn Zanzibars nordöstera kust och uppkopplingen är extremt långsam så jag skickar inga bilder.

Söndag den 2 januari 2011

Väckarklockan på för första gången på mycket länge, men vi skulle till kyrkan idag alla. Kommer man för sent stängs dörrarna för att man inte ska gå in och störa i början på gudstjänsten med bla syndabekännelsen. J och J stannade kvar i åtminstone 1½timme innan det började krypa i benen. Det fanns lite o titta på också den hoppande o dansande kören tex.

Jag tog adjö av kören och några andra människor, så hämtade vi bilen på vägen hem och packade in våra prylar. Sen bara satt vi njöt av lugn, utsikt, vackert väder. Vi var sedan bjudna på lunch hos min granne Dr. L. Till lille J´s stora förtjusning var det potatismos och köttfärssås, han blev jublande glad. För S och mig smakade maten ffg på hela veckan och vi åt dukigt. Underbar fruktsallad med bla persikor som nu är mogna här i bergen.

Så tog vi farväl av Ilembula och styrde österut. strax före Iringa som var vårt mål finns en stenålderns utgrävning vid en uttorkan sjö. det är också en flog som grävt sig ner och lämnat fascinerande pelare kvar som ej eroderat. Vi tog oss en rundtur där.

Vi tar oss upp till Iringa. Tyvärr verkar det som om alla restauranger är stängda på söndagkvällar så det blir klent med mat. Å andra sidan är frukosten nästa morgon underbar i stället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0