Korgflätning

Lördag den 15 januari 2011

Jag kör till L´s hus, Protea House, som är ett gästhus för volontärer av olika slag som kommer till Fox´es projekt. Det växer Protea nästan som träd. I Sverige kan man köpa dem torkade som dekoration.

L packar sin bil, vi farför bi en familj som är amerikansk Peace corps och arbetar med att hjälpa HIV+ kvinnor att finna en väg att försörja sig och sina familjer.De arbetar också med barnhemmet och Hemsjukvård för HIV+, man besöker dem som är så sjuka att de inte kan ta sig till klinikerna för att få medicin. Vi ska åka på en byrunda på måndag med Geoff och Jenny.                                  

Jenny tar oss till Sila                                                                  .

Sila var gift med en kommunalpolitiker, fick 3 barn, blev sjuk i TBC pga att hon var HIV+och när han fick veta det sparkade han ut henne och barnen. Barnen är inte smittade. Han har gjort samma sak tre gånger med andra kvinnor. Nu är han väldigt sjuk själv och behöver hjälp av projektet - det får han.

Sila ville kunna försörja sig, tyckte att hon inte kunde något, sökte hjälp i projektet, lärde sig att göra korgar. Hon gör nu de underbaraste korgar jag sett och så noggrannt gjorda. Hon har byggt sig ett hus med plåttak, kan hålla sina barn i skola och lär nu till andra kvinnor konsten att göra fina korgar. Andra kvinnor som är HIV+ och behöver försörja sig. Männen har stuckit eller är döda. Kvinnorna samlas på Silas gård och lär sig också om sin sjukdom och lär sig hjälpa varandra som alla är i samma sits. Här i Tanzania hjälper man bara sina släktingar
annars.
De hittar på nya korgar och nya mönster och de är verkligen så väl
Jenny åker vidare och L och jag fortsätter upp i bergen igen till Madisi, till gymmasieskolan som idag lördag anmvänds för seminarier och föreläsningar kring HIV och AIDS frågor. Det har kommit nära 150 personer samt personal från ett sjukhus i dalen som gör detta på sin lediga dag. Alla får tvål, en läsk och några kex. Det också en Kids club för barner med särskilda aktiviteter för dem. Nästa lördag ska de börja med en Microfinans spar/lånebank projekt. Det händer saker hela tiden.

Jag har tagit med den påsen med pennor, skrivböcker och miniräknare som jag fick av en kollega på kursen, det är jättefina grejor och kommer väl till pass. Jag har också bestämt att ge pengarna som skulle vara till skolavgifter, till HIV+ föräldralösa barn på denna skola. Susan kommer att lämna namn och deras berättelser som jag kommer att skicka till givarna.

Sen är Susannes hela hus fullt med korgar från olika kvinnor bla annat de i Silas grupp .De lämnar sina korgar hos Susan och hon försöker sälja dem Susanne berättar deras historier. Hon som jag köper av heter Stiva och är 15 år, sjuklig men inte HIV+, men växer inte, kommer från en extremt fattig familj och har inte kunnat avsluta grundskolan. Hon är mkt duktig att göra korgar. Hon kan nu köpa skrivböcker och avsluta grundskolan.Så jag köper och betalar rundligt för dem med de "överblivna" pengarna från kursen. Sen säljer jag dem "dyrt" i kyrkan hemma och så kommer pengarna tillbaka en gång till via L.

Det regnar häftgigt mellan 1 och 5 men vi är ju inomhus så det är OK och lagom tills vi ska åka hem har det slutat, men för att det ska bli alltför spännande använder vi 4 - hjulsdriften och är hemma på en timme.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0