En bilresa

Torsdag den 13 januari 2011

En sval morgon i Iringa, man behövde täcke i natt. Kom hit vid ½ 8 tiden i går kväll, missade restarang så kvällsmatten bestod av chipps ocj lite dricka. Chipsen var så äckliga att det bar blev några st, jag lär inte äta chips på länge. Har sovit gott, vaknade till av att det regnade.

Det är + 22 nu - det är OK, det blir kallare i bergen, så jag har tagit fram jackan som jag ännu inte behövt använda.

Ut frå DSM gick det riktigt bra tack vare Jumas tips, det tog bara 40 min (2 mil) att ta sig ut ur stan. Men det tar tid här. Efter Morogoro syntes det tydligt att det nu regnat överallt, det är så fantastiskt grönt och vackert. Det finns också på ett par ställen i Mikumi små blommor som blommar nu som en matta, så vackert och ovanligt, vilda blommor som vi är vana vid finnns inte. Jag såg flera stora elefanthjordar nära vägen med många kalvar.

Efter Mikumi by var det på flera ställen mycket sand och lera på vägen som spolat dit av uppenbarligen kraftigt regn. Det var där som en bro rasade 1997 mitt franför ögonen på mig E och H strax för jul och vi fick köra tillbakak till DSM. Då som nu, är det första tecknet på ngt allvarligt längs vägen är att det mkt folk som går längs vägkanten i grupper. Och det går folk nu igen en bit bort och sen ser jag en stor långtradare ligga i ravinen på MIN sida vägen upp och det och hela vägen är strösslad med lasten. Polisen håller på att mäta med måttband. Jag blir stoppad och en ung man kommer förbi mig och berättar på knagglig engelska. Lastbilen hade kommit för fort i en nedförsbacke, vänstersväng, fått sladd på släpet , kommit över på andra sidan vägen och kört på den bilen. 7 döda. Hela vägen är strösslad med lasten som var - slickepinnar!

Jag kör ganska lugnt efter dettta, men trafiken är lugnare nu och jag möter bara 30 bussar. Det går bra att komma till Iringa. Nu kör jag till Mafinga. Där är det "radioskugga" för mitt bredband så det dröjer inna det blir ett nytt in lägg.
                                                                                            
                         



Kommentarer
Postat av: Torunn

Räknar ner nu tills du är hemma igen! Stor kram T

2011-01-16 @ 21:17:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0