Barnhemmet

Söndag den 16 januari 2011 Barnhemmet

Det är uppehåll på morgonen och solen kommer så småningom upp och värmer gott. Jag ser massor av fjärilar svärma över den varma och fuktiga dalen. Blå svala har byggt ett bo under mitt tak och har ungar nu, också en rödmagad svala. Jag hör Turaco i dalen men har inte sett någon än, ville gärna det för jag har aldrig sett dem.

Sitter i min lilla "hytte" och skriver med utsikt över dalen.                

Jag är bjuden till Protea House för en lugn söndag förmiddag och lunch. L och jag sitter på verandan, det är lite sol och lite moln, värmen stiger. alla de andra har åkt på marknad uppe i Mdabulo. Vi kan se och höra folk vandra längs vägen till marknaden ,det är en bra bit. L försöker komma ut på internet här ute på verandan, hon misslyckades i går. Vi har inte samma tfnbolag - mitt funkar inte alls här. Det en märklig värld där allt finns samtidigt.

Strax före kl 1 kommer den dagliga skuren och det svalnar betydligt. Det skurar ordentligt! R och A kommer tillbaka från marknaden, de har köpt var sitt fint tyg, annars är det mesta på denna typ av marknad andrahandskläder och skor från Europa. R och A är två mormödrar från Canada som egentligen kunde ha suttit hemmma med armarna i kors, de har det bra om man säger så. De kommer några gånger per år på egen bekostnad och jobbar som lärare i projektet, de är pensionerade lärare. De har verkligen kollat runt på olika NGO´s och fastnade här. De får mat och husrum. Jättetrevliga människor och det blir en trevlig lunch. Jag visar dem mina bilder från vad jag gör inklusive filmsnutten med dyngbaggar som slåss. Leena far och möter finska gäster som kommit till lodgen. Hon ska ta dem på en runda. Det börjar regna igen. A tar mig till barnhemmet där vi möter Jenny som ska skriva in ett tvillingpar. Barnhemmet består av flera olika hus där det bor inte mer än 12 barn i varierande åldrar tillsammans så att det blir syskongrupper med två husmammor. Några visar mig deras fina rum, de bor 4 i ett rum med våningssängar. sen är det en annan sak att man sällan ser några vuxna leka, kela eller bara vara med barnen, det är så i denna värld där den dagliga kampen för mat och överlevnad är svår, det kan vi ju ha synpunkter på, men efter tanzanska mått är detta ett bra ställe. Sammanlagt har projektet nu 54 barn. Det startade 2007.

Se:

Det är en pappa och en farmor som kommer med barnen. De har fått en tallrik mat som de plockar i med fingrarna och är fullt sysselsatta med detta under samtalet. De heter Kulwa och Doto = ettan och tvåan. Det heter de flesta tvillingar både pojkar och flickor, detta är två pojkar. Den ene har en jättemage - mask. De är 20 månader gamla. Mamman har nyligen dött tillsammans med ett två månaders baby. Mamman var HIV+, mannen är negativ och tvillingarna negativa. Det finns tre barn till i familjen. Pappan klarar inte detta. De ska stanna tills de börjar skolan och sen komma hem till pappa och gå o skolan. Man vill att om det finns föräldrar så ska de bidar med något varje månad, pengar eller natura ( majs, bönor eller kläder) detta får pappan skriva på. Man vill också att de ska komma och besöka den första söndagen varje månad så att man känner sin familj. Man har tidigare besökt familjen i hemmet för veta hur det ser ut, de flesta barn har någon anhörig och stannar en begränsad tid. Hur får man veta om barnen? Barnhemmet är nu etablerat och ofta kan grannar uppmärksamma projeket att någon behöver hjälp eller att man själv kommer och ber om hjälp.

Det har regnat igen och det är mkt halt att köra därifrån, på ett ställe behövs låg 4hjulsdrift att att ta sig genom leran.

www.wildorphans.org                                                                      



Kommentarer
Postat av: Eva Marklund

Det är ju märkligt detta att en i paret kan vara HIV+ och den andra negativ, men skönt när någon blir kvar hos barnen

2011-01-22 @ 20:12:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0