Vilodag

söndag den 14 november 2010

Gomorron, ska strax iväg till kyrkan. Kören ska sjunga och det är bra att gå på första gudstjänsten för den måste ju sluta i tid så att den andra kan börja.

Tack för alla kommentarer, kul att bloggen väcker intresse.

Det afrikanska kynnet verkar absolut passa mig bra. Den var det en dam, som sa när jag berättade att jag förlängt mitt kontrakt: "ja det förstod jag; är det nån som passar här så är det du". Själv, ungerska, hade hon gift sig men en tanzanier 1970 och blivit kvar här.

Afrikanskt liv är slitigt, men mest för de fattiga som bara blir fattigare. Den ekonomiska världskrisen har drabbat Afrika mkt hårt med höga priser på mat utan att det finns arbete tex. Det är inte särskilt rättvist.

Vad kostar det på tandkliniken? Det kostar 5000 Tsh (25:-)att dra ut en tand. För den gamla gumman kostade det 30 000 (150:-)Tsh.

En sjukhusanställd har ca 250 000Tsh ( 1250:-) i lön per månad.

En bussresa till Dar kostar 30 000/- och till Mbeya 5000/-. En läsk kostar 500/- och en annanas 1500/-, diesel 1660/-/litern och bensin 1760/-. en taxi från FPCT till flyget kostar 20 000/-. Ett rumm på FPCT 20 000/- och en måltid där kostar 5000/-. Här i Ilembula kostar det för säng + mat 15 000/- / dag. Dela med 200.

Klockan 8 var vi kyrkan idag med tre körer. Ssk elevernas, min kör och ungdomskören som kör med el och keybord med trummor sång med ngn slags dans väldigt influerat av TV och videor, i eurpeiska ögon faktiskt oanständigt överdriven discodans, men poppis - det blir jubel. Det redan hett kl 10 när gudstjänsten är över fast det bara var +10 kl 8.

Det är väldigt blåsigt och dammet ur i luften, molnen blir gråare mot kvällen.

Vi, dvs Ulla, M,C och jag var bjudna hem till husmor. Oj så mycket mat hon hade lagat till oss. Pilau, kött, kyckling, potatis,ris, tomatsås. Sen banan mango och läsk. Till artigheten hör att äta mycket. Så vi blev mycket mätta och är fortfarande. Så ville Ulla bjuda på kaffe och medan vi väntade på dom andra som hade varit i Ruaha så berättade Leena ur sitt rika liv här, om hur det var på 80-talet och 90-talet.

Dom som hade varit i Ruaha hade haft det mycket spännande och många historier hade dom hört dom också. De hade fått skjuts av R ch A hit. R hade köpt röda glödlampor till mig så nu ska jag få igång rtgrummet på tandkliniken i morgon.

Annars har det varit en vilodag. Julstjärna hos Ulla.                     


Kommentarer
Postat av: Susanne Pettersson

Hej gumman

Det verkar verkligen spännande varje dag hos dig.Hoppas du har det bra. Kranm Suss

2010-11-15 @ 11:42:30
URL: http://bodiltandlakareitanzania.blogg.se/
Postat av: Susanne Pettersson

hej Gumman

Guud, vad det verkar spännande där du är just nu. Händer saker HELA tiden.Kram

2010-11-15 @ 11:46:39
URL: http://bodiltandlakareitanzania.blogg.se/
Postat av: Eva

Det är så roligt att får vara med dig i Tanzania, läser med spänning och intresse varje inlägg. Avslutar i dagarna mitt lilla uppdrag i Kambodja/Thailand. Har känts bra. Kram Eva

2010-11-15 @ 16:50:30
Postat av: Brith

Vad menar du med förlängt kontrakt?????

2010-11-15 @ 18:31:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0