Vatten och mjölk

Fredag den 12/11

Idag fortsatte jag att röja runt på labbet och hittade tänder och flera dunkar med protesmateria,l som jag inte har en aning om hur gammalt det kan vara, får väl göra provkroppar och testa. Sen löste jag ett problem som gjorde mig jätte nöjd, det var vattenbegjutningen på borren. Det hängde en slang där med en knut på, så jag undrade varför. Jo det droppade när man slutat borra. Så jag testade, ja minsann det kom vatten, mycket. Sugen är ju inte världsbra men man kan ju pausa, så får patienten spotta. Så lösningen är enkel: vattenslang utan knut när man borrar och med knuten när man inte gör det. Bra va och då var det jättebra att använda de röda - uppväxlade vinkelstyckena - och nya borrar, jag hade nämligen slängt allt i borrväg som stod framme. Patienten som jag övade allt detta på var Iman som jag lärde upp en gång som nu läser till läkare. Fast han hade velat uppgradera sig till tandläkare men när han kommit in och utbildningen väl börjat så hade de inga grejor så alla blev bara överflyttade till läkarutbildningen... När han väl är färdig kommer han väl kunna jobba både på tandkliniken och sjukhuste som tex ögonläkaren gör. Han har jourer och gör kejsarsnitt samtidigt som han har sin klinik och gör starroperationer.

Så hade jag lite "skola" om olika typer av fyllningar och ritade och berättade om fyllningsteknik mm

Dagens arbete bestod i en amalgamfyllning och utdragning av 1 visdomstand. Plus städning och röjning, ja och så gjorde jag iordning brickor för käkfixering och reservoperationsbricka. De hade stått ett tag så de var lite dammiga inuti.

Fick 1 liter mjölk idag av kvinnan som gav en höna igår. Ja och jag har fått "kycklinggryta" till lunch med lök o morötter och ingefära i. Och kaffe med mjölk! och 365 dvs fruktsallad. Dessutom hade Mary bakat kanelbullar. Det går ingen nöd på mig. Ikväll var det körövning igen inför söndagen.

Hade en lugn kväll hos Dr.L, vi skulle se på en filmad konsert med Leonard Cohen men ljudet var så dåligt på hennes dator att vi fick avbryta. Hon laddade ner Skype i stället och vi pratade en stund, fick bra tips och safaris för de som kommer. Vi ringde till A som nu jobbar på stiftet med AIDSfrågor men som var husmor här förr och jag har haft som gäst hemma.

Fick täte av L så det blir fest i morgon. Vad är täte? Lite av filen som hon har och som jag kan använda till sätta egen fil av i morgon. Så sparar man lite och sätter ny. Jag tror att L har haft det som gått runt så i 30 år.

Utsikten från min altan.



                                         


Kommentarer
Postat av: pernilla

Fin utsikt!! nästan som från min altan;)

Visst är det härligt att sjunga i kör. Vi har startat en Kör i Lindhult vi ska ha en Luciashow i ridhuset. Vi övade förra helgen jättekul att sjunga igen var ett tag sedan....

2010-11-13 @ 11:19:13
Postat av: Ellinor Sundqvist

Blir lite sotis över körsången.Ser att du trivs.Var på Retritdag i går med Anna-Stina ( prästen som du känner) det var jättebra. Kram.............

2010-11-14 @ 22:37:47
Postat av: Eva

Kanske onödig kommentar men täte kommer från tätört som kan användas för tillverkning av fil

2010-11-15 @ 16:42:30
Postat av: Åsa

Vilken härlig utsikt!! Vad är det för vackert rödblommande träd ?

Ha det gott !

2010-11-16 @ 13:31:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0