Pizzanight!

Onsdag 9/11

Jag vaknar tidigt varje dag när solen går upp, tuppar o hundar börjar låta, Det är ganska svalt ( +18) och vackert mot bergen, molnfritt förståss. Dalen är brunbeige med enstaka gröna träd, äppelringsacasian. Den har nu tappat sina "äppelringsfruktkapslar". Så fort det börjar regna tappar den bladen och samlar vattenunder jorden för att blomma när regnen slutat och då samlar bina in nektar från den och vi får akasiehonung.

Det är så vackert i kapellet på morgonbönen, jag tycker så mycket om den sjungna liturgin och kör och psalmsången. Predikan måste ju vara kort då alla ska till arbetet sen. Förra perioden gick jag varje morgon, då det blev ett bra sätt att komma in i språket. Texterna var ju kända för mig så kunde jag lyssna och lära.

På kvällen ville de unga svenska o finska tjejerna baka pizza, så jag brassade i min vedugn (Huskvarna) och Dr. L i sin. Under tiden gick jag på körövning. De sjunger helt nya sånger så det går långsamt, men av respekt till mig så tar vi en och annan gammal ,som vi sjöng då. Mest tycker jag om att sjunga på lokalspråket, Kibena, det blir en tråd bakåt i tiden. Dessa sånger sjunger man gärna vid bergavningar av samma skäl. Det finns en Kibena psalmbok. Den gav jag till Annamery, min förra kokerska.

De hade bakat massor av pizzor med olika fyllningar, de hade tömt L´s frys och kyl tror jag. Det var mycket gott, alla vitingar var där och gemenskapen fin. L berättade historier ur sitt rika liv här, om ormat, trollkarlar, sina fosterbarn och deras uppväxt. Hon har ju varit i Ilembula sen 1980 så det finns källor att ösa ur!

Tandkliniken: hoppas över av den som är äckelmagad. Gumman från igår kom tillbaka, nu hade svullnaden mjuknat av antibiotikan, men hon hade ont och hade inte sovit, man kunde få ett fingeravtryck i svullnaden. Men jag tänkte först kollla om det var en rotrest i det såret i munnen. Rhoda började leta och skrapa och fann en rot men den satt hårt ( vanligt i underkäken) och den smulades sönder. Så fick jag ta över, öppna mer, borra runt roten och lirka ut den. Den satt! Till slut började den röra på sig och då kom allt varet också upp i munnen. Ska inte berätta hur det luktade, men det var skönt att vi inte behöva skära upp i kinden. Sen fick jag lära ut en slags sutur(madrass) i munnen och ett H-drän av gammal kofferdam. När allt var över började den gamla skaka av att spänningen släppt,sömnbrist mm, det pågick i minst 30 minuter, sen somnade hon i tdl stolen. Ska ta stygnen på måndag, hoppas att hon haft det bra.


Kommentarer
Postat av: Tiina

HEJ BODIL!

kanonroligt att läsa din blogg! Nästan som man vore där....

2010-11-11 @ 15:57:39
Postat av: Brith

Åhh då skulle jag ha vart där med 15.

2010-11-11 @ 19:24:28
Postat av: Harriet Stromberg

Helt underbart att läsa,önskar jag vore där. Så

himla tråkigt för Annamery. Du får hälsa och säga

polepole. Kan du kan lägga ut 500:- för mig till

henne, så sätter jag in det på ditt konto. Var rädd

om dig.HS

2010-11-12 @ 10:04:34
Postat av: Carina Rosengren

Jösses Bodil !!

Det där lät häftigt...Ska vara du ill att fixa en sån sak.

Kram från Carina

2010-11-25 @ 11:42:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0