På Tandkliniken och körövning

Fredag 4/11
Nu ska jag svara på frågor om ormen. Den var i någons hönshus och hade svalt 2 kycklingar. Man slog ihjäl den med påkar dvs. man bankar o bankar tills den är död. Nej jag kände inte att jag ville äta den. Förra gången jag var med om detta år 2000 så var det ngn som sa att den smakar som kyckling!
Idag tog jag på mig arbetspyjamasen och gick till tandkliniken. Började i ena änden…. Där arbetar Rose och Eludi. Hon har sk. ”Diploma”, har alltså läst 3 år i Bulongwa och kan göra fyllningar och antagligen också  käkfixaturer. Han har studerat på samma skola men för mer än 10 år sen och bara ett år, men gör också fyllningar. Främst gör man amalgamfyllningar, men kvicksilvret och aaloy är slut. Kunskapen om vita fyllningar är nog inte så stor. När jag slutade här för 7 år sedan och lämnade över fanns en hel del material. Den som jobbade här, I, kunde också använda det. Nu har han påbörjat en utbildning till läkare, bekostad av stiftet och kommer bara till kliniken o jobbar på loven. Den andre mannen som hade fått en hel akademisk utbildning till tandläkare på universitetet i Dar, försvann efter 2 år till Norge och lär nu arbeta på universitetet. Hit till Ilembula lär han inte komma som fast tandläkare i alla fall. Dom här två visste vad grejorna som fanns i förrådet skulle vara till men dom har ju inte fört kunskapen vidare.
Så jag började röja och det var helt uppenbart att alla tjugo vinkelstycken hade dom inte provat om dom funkade. Av dammet att döma så var det många saker som inte ens var rörda på 7 år. Men det var kul att tag i detta och att peppa dessa unga personer att organisera kliniken på sitt vis. Röda mörkrumslampan var ”slut”. Den hade jag köpt för 10 år sedan i Iringa ( 20 mil bort ) och var egentligen en glödlampa som var avsedd för att hänga och lysa rött i en bar. Jag hade tejpat för den vita skarven. På min tid funkade det utmärkt.
Vi hann med att torka ur ett skåp och kylskåpet. Där stod fortfarande Ana Norm fyllningsmaterial – jag får prova om det härdar! Där fanns också en massa annan composit som bara var inlagd och de visste inte om det. Förstår ni att detta är häftigt att ta sig an. Det blir en grundkurs.
Åter igen har jag träffat många människor dag igen. Efter lunch blev det att sova middag, det är så hett och så torrt. Det dammar och ryker. Det har inte regnat på 8 månader – alla väntar på regn.
Jag har äntligen träffat min kompis Dr. Leena, men hon har gäster så när de har åkt får vi prata. Ett mycket glatt återseende dock. Till eftermiddagskaffet hade vi besök av gäster från Sverige som besöker Njombe och sin vänförsamling i Makambako.
Jag gick på körövning. Det var lika kul som förr och många var kvar. Jag kommer ihåg stämmorna men en del ord är borta. Så blir man välkomsthälsad med handklappningar och ”joddling”. I morgon ska vi öva igen och på söndag ska vi sjunga. Det är bara en gudstjänst på söndag och det blir så mkt folk att den kommer att hållas utomhus. Då sjunger 3 – 4 körer.
När mörkret faller kommer stillheten, ingen radio ingen TV. Läser böcker och löser korsord( får bara lösa ett om dan så att tidningen räcker länge!). Pratade på Skype med E och barnbarnen A och A. Ljudet var bra och tom bilden ganska bra. Detta är märkligt. Studenterna lyckades ladda hem en artkel. Man lägger sig tidigt, värmen tar på krafterna, vem klagar.

Thumbnail

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Hej

Kul att läsa din blogg, oj vad mycket som hänt redan.

Här är det frost och minus grader....ingen värme här inte.

Fortsätt och skriv vi följer dig med spänning. Ta hand om dig, kram Pernilla

2010-11-07 @ 12:12:59
Postat av: Brith

Hallå verkar inte som om det har vart så mycket tandbeh.sedan du var där sist. Synd om grjorna inte används. Men förstår om de som utbildas försvinner.



Kram kram Brith

2010-11-08 @ 16:37:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0