Odontologiska prövostenar

Torsdag den 25 november 2010

Odontolgiska äventyr idag! Icke intresserade - Hoppa över

Först kom T som jobbar hos U och som är syster med M mitt kök. Hon hade tandvärk i 13 som var lagad här 2009. Det var nu sekundärkaries och ont. Hon var rädd att jag skulle dra ut den. Förra perioden gjorde jag en enkel protes till henne 2002 då hon saknade 21 22. Hon blev så glad att hon dansade och joddlade när hon fick den. Den är fortfarande fin och passar bra och har finishen kvar ( skulle blitt tandtekniker?). Så jag drog i gång en rotbehandling. Gjorde ju iordning en rotbricka förra veckan. Jaha, jag lyckdes borra bort den gamla fyllningen och trepanera, sätta kofferdam som jag haft med mig (av ngn snäll! ) alltså färsk, den som låg här var väl 7 år gammal. Hittade en flaska edta att rensa med, fick tag på 96%ig på apoteket. rensade, sugen mja!!!. Hade ingen sealer så jag tog Dycal och snabbade mig! Det blev ju bra. Ktr rtg! och sen en fyllning på det. till det facila priset av 50:- ( det var de pengar hon hade med sig) när jag skulle putsa fyllningen så funkade inte borren, tur att jag inte fyllde med överskott utan precis. Nöjet var helt på min sida!

Nästa var en kvinna som varit ngn stans "privat" i Makambako och fått 38 utdragen. Hon hade fått diklofenak( fel smärtstillande, tunnar ut blodet så att det inte stelnar precis som magnecyl gör) som smärtstillande och blött i 2 dagar och hade inte fått ngt stelnat blod i hålet så att läkningen kan börja. Då kommer mat ner i hålet och jäser och man får skitont. Nu rejält svullen och total trismus dvs kunde inte gapa alls. Jätterädd, kom med sin man. När jag skulle känna på kinden så ryggade hon tillbaka och jag fick känslan att hon var strykrädd. Jag lyckas tänja upp munnen ca 5mm, sen bedöva rejält och sen tänja lite till, men hon är så spänd. Det är svårt. Jag kommer så småningom åt att rensa i hålet efter tanden och skapa en blödning och för att få ett koagel. Hon får en antibiotika kur. Här ger man gärna dubblet upp alltså 2 sorter på en gång för säkerhets skull. När jag förklarar detta med resistens och återhållsamhet med antbiotika så bara tittar dom som om vi kom från månen, det gör vi nästa ju när vi flög hit . Det är mkt annat som är så konstigt - sopor tex.. Ja, ja. Hon har fler trasiga tänder som jag ber henne inte vänta med. Vill att hon ska komma nästa vecka, men dom flesta patienter ser man aldrig igen.

Nästa prövning är att U som bor här sen 1980 och gift med en tanzansk man vill att jag ska kolla hennes mun. Provar att laga på en gång. Behöver ej borra, fyller på en gång. Det går bra. Assistansen - en annan värld! En sak nu och en annan, som jag måste be om, senare med släpande fötter. Sen ska jag putsa fyllningen, har hon bytt oklusions papper sen förra patienten? nej. Nu strejkar borrmaskinerna, det är närsta hysteriskt och jag får anstränga mig att inte bryta ihop. Alltså släcker vi op-lampan, startar borren som då inte har vatten, tänder lampan och R sprutar på vatten och suger(!) samtidigt med en sug som inte suger. Så kan jag köra en minut innan U storknar. Så pausar vi och börjar om igen. -påminner om en viss anstalt, Brith! eller? Det blir ändå OK till slut.

Nu är klockan 14.30 och jag har inte fått lunch. Då kommer M och K med ett stetoskop. Alltså deras Doktor M hängde upp sin rock och när han tar den igen är hans stetoskop borta. Då vill K ge honom sitt men tänkte rengöra det först. Då hoppar en fjäder ut och dom hittar inte den på cementgolvet! Så jag gör en fjäder och försöker fixa till det. Det går inte så bra men vi kan få stetoskopet att funka hyggligt tills vi kan få hit ett nytt. Det är lite brist på stetoskop här.

Nu är klockan 15..00 och jag går hem f lunch och för dan! Får potatismos och korv och guakamole. Fruktsallad av mango,papaya, banan, apelsin och vattenmelon. På kvällen går kören hem till kyrkoherden vars pappa har gått bort 88 år gammal, det är respektfullt att gå hem till någon som förlorat en anhörig. Brith- det är kör varje kväll denna veckan, jag ska med glädje sjunga andra stämman för dig på nästa fest, andrastämmor är kända för att vara melodiska och lätt igenkännbara! INTE! Kan annars också sjunga andrastämma till jul jul strålande jul! lika tråkig den.Men jag kan andra visor, om sniglar tex.

Sitter och skriver denna blogg med pannlampa då det har varit strömavbrott sen 4-tiden i em, det är också lite häftigt! Det är varmt igen och man hoppas att det kommer mera regn snart annars torkan jorden ut igen.

Trött.


Kommentarer
Postat av: Brith

Oj Bodil! vad du får öva på att ha tålamod hela tiden.

Vilka slöa tandsköterskor det finns! Ha ha jag längtar tills vi får träffas



Kram Brith

2010-11-27 @ 09:09:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0