Många besök

Måndag den 15 november 2010

Idag har jag min fina läkarrock som skräddaren sytt. Den är skön att ha på på morgonen vid 7 tiden för då är det bara +10 men en timme senare är det + 25 eller mer då är det varmt. En annan fördel är att den har fickor och det har inte Theadressen och här är det så mycket jag måste ha med mig på jobbet.

Ja på jobbet, ja. Idag har jag röjt bland rotbrickor och förråd av filar. Det lär inte bli så mycket rotbehandling, just. Det skulle va om det kom någon europe eller så. Jag har sagt att att vi inte behöver sterilisera förrän vi behöver grejorna annars körs dom om och om igen och då blir saker brända eftersom de körs i en hetluftssetrilisator. Vi hade en gång en autoklav, men den dog och står hos mekanikerna isärplockad.

Sen skulle det komma en kvinna som behövde en protes. Hon kom och jag tog avtryck. Jag har sedan slagit ut modeller, slipat dem och slagit in i en okludator. Vet inte hur många som hängde med nu? Det kom två daner till som trodde att vitingen kunde trolla. Den ena hade slitit ner sina tänder - alla - jäms med tandköttet (snacka om gnissling!) och ville ha en utdragen framtand ersatt. Det fanns liksom ingen plats till det. Den andra hade förlorat en underkäksframtand pga tandlossning och ville ha något i gluggen. Den var ju dubbelt så stor för att de andra tänderna också hade tandlossning och hade flyttat på sig.

Idag har jag dessutom fixat mörkrumsbelysningen med en ny glödlampa inköpt i Iringa. Nu ska vi röntga tänder. Sjukhuset har ingen rtg apparat den hade blivit för gammal, det är värre med tanke på benbrott, tbc och lunginflammation mm. Dr.L. säger att sjukhuset aldrig haft så få patienter någon gång. På sjukhustet sprang jag äntligen på Mama Rose som också jobbat på tandkliniken. Hon var så bra på att ge mig rätt verktyg för tanduttagning. Mama Tofa som kom när Vicky skulle läsa hon jobbar nu på Apoteket.

En ström av besökare idag med jordnötter, ägg, majsmjöl, mer jordnötter. Även en dam som sålde korgar, de luktar färskt gräs.

En ung man som heter Joseph som kom till kören när han behandlades för psykisk sjukdom i ett då alldeles nytt projekt (Finskt). Han var urfattig och väldgit utslätade ansiktsdrag men en fantastisk röst. Han blev bara bättre och att han accepterades i kören som en av oss alla hjälpte nog till. Vi åkte på en körresa och då fick han körskjortan av mig. Han blev glad som ett barn. Han blev till slut utskriven och flyttade hem och kunde komma tillbaka till bygemenskap och sköta sin åker. Sen har han startat en kör och är aktiv i kyrkan. Jag har träffat honom vid mina besök här. Han har en släkting som är grindvakt på sjukhuset och hon meddelar honom när jag är här och då kommer han på sin cykel nerför berget 1 mil, så även idag och uppklädd i vit skjorta

Mama Vicky kom med sin yngsta dotter (överlevande) och ett barnbarn. Hon hade med sig foton från Vickys begravning som present till mig. De har inte gjort iordning graven för de har väntat på att jag ska komma. Det var Mama Vicky som kom med ägg och majsmjöl. Hon vet att jag inte är så förtjust i levande höns. En gång fick jag en höna av henne som jag gav till min kokerska. Hon bor granne med Mama Vicky så hönan sprang hem! Pinsamt.

Vicky var en tjej som jobbade på tandklinken när jag kom 1997. Då var precis Beatrice född. Hon hade sen förut Baraka (Välsignelse) som har en svårt förlossningsskada. Hon ville så gärna bli sjuksköterska, sån jag hjälpte till med skolavgifetrna (det var då mamman alltid kom med gåvor till mig). Vicky läste sista året till barnmorska här i Ilembula. Då dog hennes man (det var jag som fick lämna dödsbudet). När vi så var på besök förra gången 2007 träffades vi och min son E tog ett så bra kort på henne, men sen kom inte Vicky när jag skulle resa hem, för hon hade hosta. Hon dog på våren 2008 i Aids. Vickys äldre syster var redan dör i Aids och hade lämnat efter sig 3 barn som bor hemma hos mormor. Det är lite tungt.


Kommentarer
Postat av: Marie-Louise

Oj vad det är spännande att läsa om det som du upplever långt där borta! Det är så fascinerande och jag förstår hur långt efter allt är och hur du berättar om det på ett så naturligt sätt, men det är ju lite du att hantera saker och ting på det sättet. Vi är nog många som skulle behöva uppleva lite missär för att förstå hur bra vi har det! Ha det gott! Kram Marie-Louise

2010-11-15 @ 21:05:38
Postat av: Tiina

månne du har ett kort din nya, fina läkarrock på dig?? Dom är nog skickliga att sy därborta! ha det gott! kram Tiina

2010-11-23 @ 10:20:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0