Lördag och söndag


Lördag 6/11


Jag ville skriva på fm och det gjorde jag så länge batteriet räckte. Vi hade ingen ström, kom först vid ½ 5 tidpå fm en i em, precis när jag och E och E skulle gå "påstan" och marknaden för att köpa frukt.
I stället började jag plocka ihop lite av min pinaler ifall jag skulle få flytta. E och Ekom tillbaka, de had från sjukhuset, de tänkt att jobba men det var strömavbrott ju.
Efter lunch fick jag flytta till mitt "gamla hus". Det känns bra fast det ekar lite tomt.
Jag köpte mig en ny kanga på stan - hade ju ingen sån sen förut!
Gick förbi snickar Franks verkstad på stan men han var inte där. Lämnade meddelande i grannaffären. Vi promenerade (man går väldigt sakta). Gick in i en annan butik för att köpa jos - sydafrikansk i tetra. Där stod Jestina sjuksköterska från Madungulo enmasajby inte så långt härifrån - ett glatt återseende.
Det var sedan körövning och nu dök den nya körledaren upp och det blev fart på dethela och riktigt bra, fast det var sånger som jag inte kunde, så jag satt och lyssnade. Mkt bra och fart o rörelse.
Sent, efter mörkret kom min granne Dr.Leena hem. Hon hade skjutsat sina gäster till Iringa 20 mil och där passat på att laga airkondition, konstigt ljud i ett hjul mm. Närhon packat upp sin handling bjöd hon mig på kaffe. Bra för jag har inte en enda pryl i huset inte ett glas en gång, men det löser sig i morgon.
Det var så roligt att sitta o prata med Leena. Sist vi träffades var en dag i Helsingfors i september 2008. Då var jag inte i någon bra kondition efter min höftoperation.....
Jag hade present med från T och en Svensk Damtidning för Leena gillar svenska kungligheter.
När jag går ut genom dörren hör jag i mörkret någon säger "Hej Bodil", det ärnattvakten Justin som hela sitt liv har har arbetat hos svenska missionärer, Han fryser så han har en jättetjock rock på sig, det är +24 grader.


Söndag 7/11


Jag vaknar till fågelsång tidigt, en sval morgon typ 20 grader. Sätter mig ute på altanen med utsikt mot Livingstonebergen i morgondiset. Det är min mesta favoritutsikt.
Frukost och sedan kyrkan kl 9.00, idag endast en gudstjänst då en av de 5 närvarande körerna skulle ha tacksägelse över att man spelat in en skiva. Gudstjänsten hölls utomhus så att alla skulle rymmas. Varje kör fick sjunga var sina 2-3  sånger. Jag kände igen väldigt många av kyrkobesökarna och de mig, såg jag, när jag var framme  för att hälsa på församlingen och även presentera E och E.
Gudstjänsten höll på...Solen gassade och trädens blads skugga räckte inte riktigt. Jag gick efter 2½ timme och har hållit mig inomhus där det bara är 24 grader.
Alla vitingar var bjudna på kaffe hos Leena och vi fick glass.... Trevligt umgänge, där två är doktorer från Rotary´s doktorsbank. en författare och filmare, 2 sjuksköterskeelever och en blivande diakon alla finnar.
Tänkte mig en lugn stund med att skriva då första besöket kom, Charles, min fd trädgårdsmästare som talade o talade om hur det var förr att arbeta hos mig och hur det blev sen o hur det är nu med alla barn, sjuk hustru o pengabekymmer. Jag förstår väl för när jag ser vad saker o mat kostar så blir det så, när man inte heller har arbete (för det finns knappt arbete här). Tror han talade i minst 1 timme och det  mynnade ut att han vill att jag skulle ge honom pengar till hustruns medicin som då inte finns här utan man måste resa ngn stans för att hämta den.... Tur att man kan språket och kan ställa frågor och följdfrågor.
Nu ikväll när månen är ny, hänger över bergen och ser ut som en skål, lyckades jag finna telefonnumret till min ungerska vän, gift i tanzania sen 40 år. så kul. Ett bra slut på en lång varm dag.


Kommentarer
Postat av: Brith

okej du lämnade gudstjänsten efter 2 1/2 timma? hur länge hööde andra på då i solgasset?

2010-11-08 @ 16:39:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0