Körkortstrubbel

Lördag den 27 november 2010

Igår gav jag mig iväge med gammbilen "Bettan" mot Iringa. Vi börjar bli lite kompisar och hon startar ganska villigt numera. E och E följde med tilsammans med M. Jag släppte av dem i Mafinga för att de tänkte ta si upp till Mufindi och Fox farm. I Iringa åkte jag till stiftskontoret och fikade med akina Persson. Min grönrutiga resväska med resten av tandvårdsmaterialet som jag tiggt ihop före utresan, har EFSgruppen från Sverige tagit med sig. Tack o tack. Nu ska det göras proteser.

Sen med A på stan och hämta upp A och till Skattekontoret för att höra om körkortet. Nu hade man även där fått nyheten om att inte utfärda nya papperlappar att klistra in i körkortet. Nya direktiv kanske kommer i mitten av december. Under tiden ska det alltså vara OK att använda det körkort man har och vem vet när nya direktiv kommer.

Därför blev det shoppingrunda, köpte en tryckkokare till protestillverkningen, nya glödlampor till utomhusbelysningen, lite glödlampor i resrerv. Jag gick även in på Supermarket för att köpa lite ost. Strömmen stängs av varje kväll ända till midnatt som besparing av Elbolaget. Det är så lite vatten i Mteraammen, den enda vattenkraftsstationen i landet. Regnen har ju inte kommit på riktigt än.

Vi går på markanden och på Neema Craftshop. Där finns det massor av tyger, kälder, smycken, överkast mm och allt tillverkas av handikappade. Jättefina saker, det finns ca 100 anställda där. Finns även resaturant, döva serverar. Vi äter god lunch där och A följer med mig till Ilembula. Vi är hemma vid 19.00 i beckmörkret. Soppan som M hade lagat till oss var fortfarande ljummen och GOD, med missionärsknäcke till.

Idag var tanken vilodag, fast det vet ju inte tupparna m fl. A och jag tog det i alla fall lugnt. Hade bett M komma för att laga lunch till oss. Vi gick på stan för A gillade en (afrika)klänning som jag har, som är sydd efter en Gudrun Sjöden klänning. Så vi letade kanga och gick till sömmerskan Magreth, Vickys lillasyster. A hittade en kanga med ett fint ordspåk också, det gjorde jag med, jag har jättemånga tyger nu...... Bad M sy vanlig kjol till mig av en kanga, blå. På kangaaffären träffade vi kvinna som hade knutit sin kanga så vackert på huvudet. Jag bad att få ta en bild, så vacker. Sen i lugnets tecken hemma surfade vi för att läsa om allt snökaos i Sverige och då var vi glada att vi är här för ingen av oss gillar snö.

                               

Vi var bjudna på fika hos M och K. De hade bett damerna i gästhusets kök att baka bullar för att bjuda sömmerskorna, så det var läsk och bullar där, trevligt. En person hade lämnat en gåva till mig på gästhuset, det var en jättestor avokado!



Har fått kontakt md N som ska åka buss hit i morgon. Sen riktigt lugn kväll. Nattvakten J hjälpte mig att byta glödlampor i utebelysningen. Det flyger omkring tusentals hårda små skalbaggar inatt och det hörs när de studsar mot dörrar o fönster.


Kommentarer
Postat av: Brith

Gudrun Sjödén har hamnat i Afrika, men hennes design kan jag tänka mig att tygerna passar bra till. Du vilken fin avokado!

2010-11-30 @ 14:20:30
Postat av: Torunn

Var glad att du är i Tanzania! Här är det baridi!

-8 Fin hårklut!

2010-11-30 @ 16:18:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0