Känslosvall

Tisdag den 23 november 2010

På morgonbönen så sjöng de jättafint så jag ville spela in, men batterieran räckte bara till minter på kameran. Typiskt. Irriterande. Här är det att man alltid måste ta tillfället i akt. Om det är en fin sång eller en lite ödla eller en fin kanga. Man måste handla direkt för man vet aldrog om det blir tillfälle igen.

Det bor en azamödla i min trädgård och när jag kom hem på fm kaffe så satt de så fint innanför stalketet. MEN som sgat batterierna var slut, fast det var Varta, made i Germany!

Irritationen fortsatte: jag hade bestämt att jag inte skulle städa på kontoret. Mer pga jag inte är anställd (fast jag betraktas som sådan i alla fala när det gäller att arbeta). Det är deras kontor och deras papper. Men jag började leta efter originalen till mina broschyrer. Då låg ju regeringsdokument här och ett annat där och skalrtgbilder huller om bladder med diverse lungrtg på en hylla. Så jag tänkte att lite struktur skulle inte skada. Då hittar jag en låda med finsk text på och kumbe (!) = oj då! där fanns en härdarlampa. Man hade ju skrivit till mig att man inte hade någon alls. Detta var den andra jag "hittade". Jag försökte då förklara att om man har struktur så vet man också vad man har. Kafferast var påkallat! efter denna fortsatte jag och i en annan kartong (vattenflaskor) hittade jag 4 pkt IRM pulver o vätska, lite composit, lite chlumsky(!), lite fosfatcement och glasionomer pulver men ej vätska mm. Nu var jag smutsig, nysande av allt damm och irriterad. E skulle slänga sopor och röjde bland dom och kom med ett vykort som H skickade till mig för 10 år sedan föreställande - just det- den svenska kungafamiljen! Jag tyckte det var out of date, men....

När jag kom hem till lunch hade det varit översvämmning på toa. Inkommande vatten till burken så att Mary hade fått torka vatten i minst en halvtimme. Men hon var inte irriterad, det ingår inte i det tanzanska kynnet. Hon bara konstareade att hon hade fått lite extra arbete så hon hade inte hunnit laga en speciell spenat till mig. Synd.

Så kom Mama Vicky och yngsta dottern Margret och hämtade mig. Vi gick genom byn alltså grusvägen. Det var många nya hus byggda där, en del väldigt lyxiga. Så skulle jag titta på det hus Vicky hade börjat bygga. Det har dom nu hyrt ut, så att någon bor där. Vickys dotter Beatrice går första året på Secondary school = gymnasium. Det blir ju hennes hus. Hon har en storebror Baraka 21 år med en svår förlossningsskada plus att han har fåt epilepsi. Förr kunde han gå men nu sitter han spastiskt hopkrupen och bärs ut och in från sovrummet. Han blir väldigt sömnig av epilepsimedicinen och har liggsår. Han märker dock att det är någon ny i rummet, rynkar pannan och ler lite,

Vi fortsätter hem till mormors hus. Där bor mormor Baraka (mama Vicky) men också gammelmormor som är ca 95 år och böjd som en fällkniv, men pigg ändå. Hennes uppgift är att "passa" Baraka om det blir tomt i huset, fast hon kan inte lyfta eller bära hon om ngn stans. Så bor två döttrar till en äldre syster som är död. Också en bror är död. Yngsta dottern Margret bor hemma och försörjer familjen genom att ha en systuga på en bakgata till marknaden i byn. Dom två flickorna vill ju gärna gå i skolan, den ena har gått ut form 4, vilket motsvarar 9:an, hon vill bli lärare. Den andra har gått ut form 3. Jag får se hennes betyg, det är inte så bra, det är C i de gflesta ämnena och i kiswahili har hon D. Margret fick sluta skolan i form 2 för då dog pappan och inga pengar kvar så hon lärde sig att sy. Hon är duktig. Mormor håller höns och en gris. Jag får ägg i present och när hon hör att jag får gäst nästa vecka så lovar hon komma med en höna. Jag hjälpte ju Vicky att läsa vidare så jag är ju en potentiell sponsor i framtiden också. Mormor som sköter sköter om Baraka med sån kärlek är smart det märks. Dett gör mig mycket om denna familj och det är mång sådana familjer här i landet förståss.

En av flickorna skickas att köpa en CocoCola till mig, bara mig, som jag ska dricka när alla tittar på. Sen ska jag titta i fotalbumet som man gjort i ordning av Vickys bilder, det är lite skolavslutningar, sköterskeexamen, många bilder från begravningen och mitt i alltihop bilder som jag har skickat tex S o LE`s bröllop, mitt 60 årskalas och från när Jesper var på besök 11 mån gammal år 2003 och sitter i mormor Barakas famn. Usch jag blir bara ledsen, Vikcy som dog i aids. Ett porträttkort som E tog när vi träffade Vicky sista gången 2007, hade de satt på kistan vid begravningen, berättar Margret. Sen ska jag välja en bild av henne ur albumet. Det så svårt. Vicky var duktig både på tandkliniken och sen som sköterska, omtyckt, skärpt. Hon vårdade sin son väl och gömde inte undan honom. Han namn betyder Välsignlese.

Det är något med denna familj som jag ska förvalta i kärlek

                                                                           


Kommentarer
Postat av: Steinunn

Du var inte så irriterad över städning när du kom hem därifrån va?.....Hälsa Mama Vicky att vi vill gärna träffa henne när vi kommer- jag kommer ihåg när hon trummade och sjöng för jesper:)

2010-11-23 @ 22:18:43
Postat av: Brith

Usch vad hemskt med denna sjukdom som fullkommligt skövlar sig fram.

Hoppas vara skaer kommer fram till dig snart så du kan byta veke ispritlampan



Kram Brith

2010-11-24 @ 07:46:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0