Efter regnet...

Måndag den 22 november 2010

Jag vaknade vid 22 tiden av att strömmen kom tillbakaoch regnet upphört, jag steg upp och satte datorn på laddning och släckte alla lampor som lös. Vid 5 snåret vaknar jag igen denna gång av åskmuller så kvickt upp och dra ur kontakten till datorn. Det börjar regna igen. Det är cirka + 10 grader i regnet, känns OK. Det är en frisk doft över nejden och dammet har lagt sig. Idag ska jag tvätta mina skor.

Trots regnet är det många patienter som kommit till kliniken. Något rykte har säkert spritt sig för det är efterfrågan på proteser, en kom från Mafinga idag. Det är 10 mil bort. Jag har löst problemet med spritlampan på tandtekniska labbet. Jag har fått tag på 96% sprit, bytte veke och fyllde på och se det brinner med klar låga. Nu ska här värmas vax.

Jag har nu vaxat två proteser, det blir fint. Jag fick så fina proteständer av mitt tandtekniska lab i Sverige. Dom är lite sysslolösa nu när jag är borta så länge.Ha!

På tal om länge så känns det som jag har varit här länge och när jag tittar i almanackan så är det bara tre veckor och jag ska vara i Tanzania i mer än två½ månad till - till nästa år! Känns verkligen overkligt.

Gumman kommer också, de svenska sskeleverna Koch M följer hennes tillfrisknande varje dag, Det är nu så bra att vi lägger om varannan dag. Gumman berättar nu att hon vrida på huvudet och böja på det utan besvär. Såret läker bra.

När jag träffar Eledia på sjukhuset medan jag grejar med spritlampan säger hon att flickorna har själva kommit på att dom skulle gå och hälsa på mig utan att ha frågat hemma!

L reser till Finland idag, fick en fin masajljushållare för värmeljus i f-present. Vi behöver ljushållare nu när strömen bryts i ett!

Mary hon är en pärla ( Ja, MO det är "din" Mary), idag bad jag henna att skura duschen och visade hur mycket hår som fastnar i silen. Vattnet rann inte ut när jag duschade. Gissa om jag njöt av kvällens dusch som dock var lite kylslagen då solen faktiskt inte har skinit idag, det har varit mulet hela dan, då blir det inte så varmt i solpanelen. Men det har heller inte varitsvettigt idag.

AM kom på em med lite "behov" så H - hon har nu fått din hjälp. Hon hade lite bättre mod idag. Dom ska nog fara och återkräva sakerna som barnbarnets elake man tog inne i hennes hus. Det blir väl en bydomstol.

Körenövningen var speciell idag. Vi är värdar för en kör som kommer hit på söndag och då skulle vi bestämma vad vi ska sjunga. Då fick jag välja en sång. Jag tycker mycket om att vi sjunger den Niceanska trosbekännelsen, den är mkt speciell. Sen har jag lärt ut Ubi caritas från Taizé, men det blir på swahili och på tanzanskt sätt och då är det "afya" som gäller dsv tutti på musikspråk. Ge allt du har! En bild från kören med H´s favorit snickaren!

                                             


Kommentarer
Postat av: Brith

Mycket om det där med körsången, kanske kan jag önska mig en till min nästa födelsedag, annars kan du sjunga för mig direkt när du kommer hem.

Kram Brith

2010-11-24 @ 07:39:13
Postat av: lovisa

Godmorgon!

2010-11-24 @ 08:30:40
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0