Det kommer mera

Onsdag 3/11

Frukost med ett stekt ägg, bröd, marmelad och te och vi ska ge oss av. Mat sova frukost kostade 63 000Tsh =32 kronor. Det är stooora buntar med pengar man får! Inflationen 100% sen 2003.

Bilen startar inte så vi får putta den nerför en backe med hjälp av Pekka. Sen har plåten lossnat så den hänger bara i en kant och LÅTER. Vi svänger in på en mack där det hänger några grabbar, vågar inte stänga av motorn! De hittar en bit snöre o kryper under bilen och binder fast plåten. Den sitter där än!

 Vi köper bananer på en marknad och åker vidare. Riksvägen går 4 mil genom en djurpark. E och E blir upphetsade vid första bästa apa. Sen ser vi impala, giraffer, en buffel, marabustork, zebror, gamar och vävarfåglar. Spännande. Det bär upp i bergen och längs Ruahafloden. Då blir det mindre spännande! Det är vägbygge i 10 mil med bara en körbana öppen, där vi står inklämda mellan stora tunga långtradare och väntar på vår tur att få köra den snustorra rykande grusvägen. Det är hett ca 36 grader. Baobab träden har börjat blomma -  då kan det nog snart regna.

Vågar inte stänga motorn och vi är kissnödiga! Hittar trots allt mitt favoritrastställe och tuffar vi på. Men det går så långsamt. Vi far uppför berget och då blir klimatet lite svalare. Upp till Iringa stad och träffar R´s hustru A och vi får en sen lunch ca kl 17.00. Fint ställe med fina saker drivs av handikappade.

 Vid 18 far vi vidare de sista 20 milen. Vägen är dock bättre med några vägbyggen till och det hinner bli mörkt igen. KL 21 är vi äntligen framme –” hemma”. E och E har fått en kortkurs i Tanzania under resan, jag har fått ont i halsen av ACn. Vi får soppa o pannkakor av U som välkomnar oss.

Vi har varit på väg i 12 timmar och jag har kört alla 70 milen från Dar. Räknade ut att vår medelhastighet blev ca 50 km/tim, Puh.

Jag får ett gästrum att sova i. ”Mitt” hus är just nu upptaget av finska besökare men jag kan få komma till på lördag. Natten är riktigt sval, ugglorna hoar o hundarna skäller. Hör klagoljud från sjukhuset – någon har dött.


Kommentarer
Postat av: Torunn

Skönt att vara framme förstår jag! KRAM!!!!!

2010-11-04 @ 16:03:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0