Advent på burk, grejor, käkfraktur

Måndag den 29 november 2010                        



Igår var det 1:advent. Jag hade fått en lite plåtburk av S när jag åkte - "avdent på burk" med 4 små ljus, alldeles lagom. Annars var det kyrka hela dan men ingen Hosianna, mer än att den gästande kören från Njombe som vi var värdar för hette Hosiana. Dom var fina i skrikrosa skjortor och herrana hade rosa/grårandinga slipsar. Dom sjöng och hade ett drama. Mellan gudstjänsterna gick vi och drack te fast den andra gudstjänsten redan hade börjat. Sen höll vi på till över 13.00 innan det blev lunch. Efter lunchen var jag trött, så jag smet och gick till U och fick kaffe.


Under dagen hade jag kontakt med N som åkte buss från Dar es Salaam. Hon hade sån tur att F, tysk präst skulle med samma buss till Mbeya, så hon hade kulturtolk och tolk hela vägen. Han visste ju också var hon skull stiga av. Hans hustru som är läkare är kvar några dar i DSM och sen möts vi Matema. De har en son som arbetar med vattenprojekt i Mbeya.

Jag mötte N uppe vid vägen,trevligt, Vi är kurskamrater sen tandläkareutbildningen hösten 1965, hon är en av tjejerna i ett gäng på 4 som höll ihop under kursen och sedan dess. Hon sa en gång att åker du igen vill jag följa med. Så blev det verklighet nu, det ska bli spännande att visa henne allt här. Hon hade ockdå med sig grejor från Thea och JM lab som jag tiggt.

Idag har vi packat upp allt, så kul. Och så satte jag igång med protestillverkning, jag hade ju köpt en tryckkokare i Iringa för den som fanns var ventilen trasig på. Genast skar jag mig på den nya fina gipskniven. annars är jag i full gång.

Gumman kommer för omläggning och det ser så fint ut nu, fast det det pusar på ett ställe så vi gav me antibiotika. En gubbe kom med sin son och rtg bilder på sina käkleder. Han hade gäspet för 4 månader sen och käken gick ur led, man hade tagit rtg men ej försökt att få tillbaka käken. Det kunde inte jag heller. Man kan operera nkäkleden utifrån, det har jag gjort en gång. Nu känner jag mig osäker med de läkare som är här. Det är kinkig anatomi där med risk att skada stora ansiktnerven. Jag rekommendar att pat söker sig till universitetet i DSM. TRåkigt att man alltid kommer så sent.

N vill gå på stan och kolla tyger. Jag går med för jag ska hämta en klänning som A har beställt. Det är farligt att gå och titta på tyget, de är så fina och man vill ha alla! A´s klänning kostar 7000/- att sy efter en modell som jag hade, så lagade hon ett par byxor också så blev det 9000. Vi kollade på marknaden vilken frukt som fanns, vi hittade tamarind och vi frågade hur man gör den josen. N köpte korgar.

Sen på kvällen var det allmänt mailande och internettande då jag är den som har den bästa uppkopplingen! Orkade inte skriva själv sen.


Tisdag den 30 november 2010

Skjutsade A till vägen och bussen till Iringa. Där fanns även folk från Palliativ Care unit (Hemsjukvård) som skulle till Arushapå ett seminarium, det skulle ta ända till kl 10 ikväll innan dom skulle vara framme.

Väl på jobbet kom dom ifrån ICU ( intensivvården) - en MC olycka med en hjärnskakning men också käkfraktur. Det behövdes inte ens rtg för att se det. Så jag skulle be om narkos och förbereda våra grejor, sterilisera dessa. Sen var det att vänta. Första budet var när nästa narkos sköt skulle börja kl 13. sen kl 3, sen fick de in akuta snitt så blev det till slut uppskjutet till kl 9 i morgon bitti. Vi får se. Under tiden jobbade jag med mina proteser och N gjord i ordining ögletråd till operationen.

N gjorde eget äventyr först på stan att handla tyg och vatten och sen med en promenda till floden. Hon lyckades bra med båda, men det var visst fnittrigt på stan.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0