2 lagningar!

Torsdag den 11 november 2010

Tandkliniken: Hittade en kartong på golvet längst in, i den fanns en lapp att det var utsorterat redan 1998 för att inte fanns användning för det som var i. Ytterligare samma notering år 2000. Den stod kvar och nu slänger jag detta. Hittade en hel "karamellåda" ni vet, full med tandstensinstrument alla dessutom bra. Försöker lära Rhoda och Elyud att tacka nej till fler sånna instrument, de lär räcka i si så där 30 år till. Sen började jag röja på tandtekniskt lab. Man har nämligen bokat in en patient som vill ha löständer på måndag! Jag ville veta om det fanns grejor att göra protes av. Så, hurtslådorna var nog inte städade sen jag for för 7 år sen, och vi hittade all möjligt, en press, vakumkastrull, gips, alginat, artikulator, okludator, lite rödvax, fräsar pimpsten mm, mm. Det ska nog gå bra!

Jaha och sen var det upp till bevis; det kom en person o ville laga ett hål! Så jag gjorde en amalgamfyllning. Blandaren är gammal så att "gaffeln" som sitter framtill på den ( Duomat) för kapslar, måste man fästa kapseln med en massa gummiband så den inte flyger iväg! Det gick bra - har inte gjort amalganfyllning på 7 år, men det satt i ryggmärgen. Rhoda var med och "assisterade". Sen kom en person till och ville laga, så då gjorde jag en compositfyllning för att visa hur det går till. Inte illa 2 fyllningar på en och samma dag. Så blev jag trött också....

Flera av tjejerna har åkt till Ruaha National Park idag, de svenska sskeleverna fr Ume har åkt på " homebased care". De hade haft en spännande dag.

R ringde från Iringa, han har hittat röda glödlampor till vårt mörkrum, det blir nog bra.

Så fick jag besök av Nicola M vars studier E´s famlij och svärföräldrar stöttat fortsatta studier för. De kom med en höna, levande. Det var ju snällt men jag tyckte väl att det inte skulle bli så spännade att ha den i vardagsrummet så maken i finbyxor och finskjorta erbjöd sig att snabbt halshugga den och plocka den. Så de lånade en kniv av grannen, nu ligger den död och plockad i kylen.

Sen kom Annamery med ett av sina barnbarns barn, Given. Pappan till det barnet gick in i hennes hus och tog ALLT som fanns förra veckan, de hade nu bara kläderna de gick o stod i och hade inte ätit på 2 dar. Den lille svepte en hel fanta på en gång. Problemet är att dom som tar av henne vet att hon har kontakter med mig tex så de vänder upp och ner på hennes hus för att leta efter pengar. Jag brukar få lämna för hennes räkning hos någon annan. Jag kunde inte heller nu ge henne tex en stor sedel för det sprider sig att hon haft en stor sedel. Ja livet är inte lätt men skrattar gör hon ändå i sin trosvisshet: Gud hjälper!


                               


Kommentarer
Postat av: Steinunn

blir fashinerad av människor som verkligen kan vila i sin tro! hälsa AM

2010-11-11 @ 20:02:56
Postat av: Emilie

Vad spännande att få följa ditt arbete! Kul initiativ!

2010-11-12 @ 14:06:38
URL: http://emi-n.blogspot.com
Postat av: Torunn

Stor kram till Am! Hon är sig lik! i Ö-o töväder o mulet!

2010-11-12 @ 16:27:14
Postat av: Eva M

Jag antar att du kopplat på det afrikanska kynnet nu. Vissa saker måste vara tålamodsprövande, men det är kul att så mycket "gammalt" finns kvar, som du kan använda och att ingen skövlat kliniken. Roligt att du vågat dig dit på nytt. Ibland har man inget val, det drar och sliter i en, är det detta som kanske är "kallet"? Kramen Eva

2010-11-13 @ 07:11:06
Postat av: Eva

Har du kopplat på afrikanska kynnet nu? Krävs ju en hel del tålamod att riktigt stå ut. Kul att så mycket gammalt finns kvar och att ingen skövlat kliniken. Ibland måste vi ju ut och göra dessa tjänster, det bara drar och sliter i oss- kan det vara "kallet". Känner så för Kambodja nu. Hoppas snart kunna återvända. Allt gott från Eva M

2010-11-13 @ 07:15:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0