Vicky´s grav

Torsdag den 9 december 2010 Tanzanias självständighetsdag (1961)

Ledig dag.                     

Idag var det verkligen massor av termiter och deras vingar på altanen. På framsidan var de redan omhändertagna av fåglarna. resten sopade M upp för att ge hönsen.

N steg upp tidigt och gjorde fruktsallad till barnhemsbarnen tillsammans med C mango,papaya,banan, vattenmelon och citronsaft. De går upp på barnhemmet och lämnar det. C stannar och leker med barnen i flera timmar. De är verkligen närhetstörstande och det är lite chokerade för C. Vi jämför med våra barns vilkor. Dom vilkoren kommer dessa barn aldrig att få.

Jag åker till Bibi Baraka och lämnar det som Koch M lämnat efter sig, en kudde till, 2 filtar och socker till mormor. Nu var det så att sömmerskekompisen till M hade fårr dödsbud så M och hon hade åkt på begravning. Då avstannar syverksamheten. Det är begravningar hela tiden.

Mormor och jag och Vicky´s dotter B åker till Vickys grav. Man lägger upp en grushög och sätter ett träkors där. Har man råd sen så bygger man runt denna hög men hjälp av tegelstenar och cement en "gravkulle". Så vi pratade om det skulle göras. Man har väntat på mig att jag skulle komma innan man gjorde för man vill veta hur jag tyckte. Jag berättar att vi planterar blommor på gravar, så vi pratar om vilka blommor. De föreslår "Kristi törnekrona" som vi har som krukväxt, den växer fint här och blir stor. Jag föreslår Amaryllis som just nu blommar och är lättskött då det är lökar. Korset som var på graven har termiterna börjat att äta på. Sen börjar Bibi (mormor) talar om sjukdomen som Vicky dog av och jag förstår att hon inte vet. Hon pratar om att hon spydde galla och att levern var svullen och undrar varför man inte opererade. Och att hon själv spyr galla när hon har malaria och sen blir hon frisk, men Vicky blev inte frisk. Hon berättar att Vicky åt medicin som hon fick utslag av. Bibi hade velat ta henne till annat sjukkhus men att V hade vägrat och sagt att detta är medicinen för hennes sjukdom. Vicky visste vad hon hade - AIDS - vem är jag då att berätta för Bibi sanningen (och slå henne i ansiktet med den). Så jag säger att man kan spy galla av många sjukdomar och att inte alla sjukdomar blir bra av bara operera (jag är ju nästan doktor!)                                                                

Hemma i huset fick jag te, chapati och stekt ägg. Sen är det dags att prata med B (vIckys dotter) om vad hon vill med sitt liv och sin skolgång. Hon vill läsa vidare till advokat. Ambitiöst fast jag måste då säga henne att betygen måste bli bättre. Jag lovar att hjälpa till med i första hand tom form 4 sen får vi se. Allt detta tog 2 timmar men jag är helt slut och somnar på em.

Senare kommer AM och hon pratar en lång stund. I morse när jag åkte till Mama Vicky såg jag att AM var ute i sin åkerlapp. De bor nära varandra. Jag har tänkt att besöka henne och hennes syster J när S har kommit med sin familj. AM var husfru hos mig i 6 år. När hon kom på morgonen så berättade hon alltid senaste skvallret i byn så jag var verkligen uppdaterad då. Nu får jag veta mycket om vem som är död och hur det gick till mm. Sen ber hon om hjälp att få plöjt en annan åker och till utsäde (bönor) och till mat till jul ( majs) , det blir sammanlagt 15000/- hon får 20000 dvs 100:-. när N vill ta kort får hon ta om det för hon skrattade inte på bilden och då såg hon inte ut som en människa! Hon har fått tillbaks en del kläder av dom blev stulna men inte allt, bla en Tshirt som hon fått av H, det vare hon ledsen för. Annars är hon glad ändå för Gud hjälper.

N går ut och promenerar med några andra i fint regn och C kommer och vi har mkt att tala om.

S ringer på Skype och det är jättebra mottagning och barnbarnet J har mkt resfeber och längtar efter mango. Jag visar honom mangon. När N ska följa C hem ser hon en stor skalbagge på 7-8 cm som ser lite ut som en ekoxe.

 


Kommentarer
Postat av: Torunn

- 8 grader, ska bli kallare i helgen! Köpt pomelo 20 kr! Säg till nästa gång du åker ner åker till Tzn då oxå!

2010-12-10 @ 16:28:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0