VärldsAidsdagen, käkoperation,Baraka

Onsdag den 1 december 2010                 

Idag är det Världs AIDS dagen. Dr, L är i Finland och framträder i TV. Med henne är MB, Aids koordinator här på sjukhuset.


Här firades det med läsk på CTC, alltså kliniken för behandling av Aids. N och jag blev inbjudna att fira och att ta kort som minne och att skicka till sponsorer. Det var en mycket intressant stund och vi fick fina bilder. Lärorikt; de kommer hit fast alla då vet att de är smittade. De får undervisning där om hur man ska sköta sig och hur man förhindar att sjukdomen sprids. Just nu får man bromsmedicin gratis, men det är ett projekt på 5 år . Det är bara att hoppas att det blir ett nytt projekt sen igen. Dr. M höll ett tal och berömde alla som kommit. Aids minskar lite i Tz. Sen höll ordföranden i de Aidssjukas förening ett eldande tal. Jag fick hastigt också hålla ett tal! Det blev kort!

Odontologi: Det blev operation idag. Narkosen kom så småningom till min klinik och vi kom igång kl 10.00. Det hela tog 2 timmar. Först satte jag en ståltråd med ögla mellan varje tand i överkäken. Sen satte jag fast en båge som jag bockat till i uk för att fixera brottet, sen samma ögleligaturer i uk. Till slut band jag ihop käkarna med min fina svenska 0.3mm ståltråd. Det känndes riktigt bra att göra detta och att lära ut detta.        

Jag hann jobba lite på proteserna, de är nästan färdiga plus att det kom en dam som ville ha nya framtänder. Så jag tog avtryck för detta. Vi kom hem från jobbet vid ca 14-tiden, då var vi trötta hungriga och törstiga( vi går hemifrån kl 07.20 på morgonen).

Lunch, sen hade vi lovat att åka till Vicky´s familj. Det skulle vi ha gjort igår men då väntade vi på narkosen och vi visste inte så vi lämnade åb i går. Moch K som är sskelever var med, jag ville att dom skulle titta på vad vi kan göra för Baraka. Han har liggsår och M som har abtetat med sånna patienter skulle ge råd. M var verkligen engagerad i att hon ville hjälpa mycket. Vi tittade på hur han låg och gav råd om vändning och kuddar som stöd. Hans moster som kan sy, gav vi tips om hur sy en bra stödkudde. Vi tittade på liggsåren också. Dom sköter om honom verkligen bra! Vi var ju väntade så det väntade mat på oss och läsk. Vi fick chapati och kyckling. Vi hade gåvor med oss, en almanacka med fina bilder med snö och sånt. Vickys dotter Beatrice hade kommit hem från gymnasiet form 1. Där hade familjen nu en skuld på 70 000/-. Hennes betyg var inte överväldigande men bättre än kusinens. Det var ett fint trevligt och roligt besök, de är så glada att vi kom. Sen vill jag prata med Beatrice själv, får se vad hon säger. De vill också att jag ska gå med dom till Vicky+s grav. Det är mycket nu. På vägen hem åkte vi och handlade lakan och örngott till Baraka. Känns bra med lite handgriplig hjälp.


Kommentarer
Postat av: Susanne P

Vilken fin skjorta du har på dig:)Hoppas såret läker på Baraka. Kram

2010-12-02 @ 09:19:00
URL: http://bodiltandlakareitanzania.blogg.se/
Postat av: steinunn

Hallå! Det är december nu- du måste göra en flik för det......

2010-12-03 @ 10:37:36
Postat av: steinunn

oops...nu fanns den där:D

2010-12-03 @ 10:38:19
Postat av: Simon Wämmerfors

Wow! Kul att få läsa om dig.

2010-12-04 @ 11:50:56
Postat av: Anna Fornander

GRATTIS på din stora dag!

Kram från Anna och lilla Ida (4v idag)

2010-12-05 @ 11:06:04
Postat av: Birgitta

Grattis på födelsedagen!

Hoppas du får en finfin dag och blir firad ordentligt :)

Birgitta & Håkan

2010-12-05 @ 11:12:07
URL: http://fotochip.blogspot.com/
Postat av: Carina Rosengren

Hej Bodil!

Det är roligt att följa dina dagar där nere i Tanzania. Nu ville jag bara skicka dig ett stort grattis på din födelsedag, hoppas du blir ordentligt firad.

Kram från Carina

2010-12-05 @ 12:02:54
Postat av: Åsa

Stort GRATTIS på din födelsedag !!! Hoppas den har varit bra :)

Många kramar från mig.

Hälsningar Åsa

( mailade dig tidigare, vet ej om det kom fram ?)

2010-12-05 @ 17:25:58
Postat av: Maria P

Grattis på födelsedagen.



Hälsningar

Maria

2010-12-05 @ 22:26:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0