och Matema

Torsdag den 2 december 2010

Vi är utan ström redan på morgonen. Mary stryker med strykjärn som värms på vedspisen. I Sverige har vi sånna strykjärn på hembydgsmuseér.

På eftermiddagen går N på besök på barnhemmet. Där finns 15 små föräldralösa barn mellan 0- 2år. de är mycket kärlekstörstande. Under tiden jobbar jag på lab där vi har ström. Fast precis när jag satt på ett "kok" så bryts strömmen. Jag låter det stå på på eftervärmen och hoppas att det blir bra ändå.

Jag får besök precis jag kommit hem. Josephin vill tala med mig. Så hon berättar sig och sitt liv. Hon har faktiskt arbete ett par dar i veckan med att tvätta/stryka hos Dr. L och att städa när L är i Ilembula. Hon sitter en bra stund.

Vi hade bett Frank, snickaren att komma på kvällen med sin dotter Violet. De kommer och ringer upp E på skypen. E och Frank jobbade ihop när E bodde hos mig 1997 -98. och blev vänner. E lärde sig lite swahili också. Så nu kan Frank se E på datorskärmen. Detta är mycket märkligt och han fnittrar hela tiden, de pratar lite och E svarar på swahili. Känslar av konstighet sitter i lännge hos Frank. Sen pratar vi med hans dotter Violet som går i form 3 i en skola i Iringa. Betygen kommer fram och de är riktigt bra, hon har flera A och bara ett C. Hon säger att hon vill bli läkare så att hon kan hjälpa sitt land och sina landsmän. Vilken inställning! Det blir en fin och glad kväll. Jag berättar också att S med familj ska komma, Frank är lite stolt över att känna flera vitingar och snickare också. Han var så glad förra gången svärsonen kom att han gick hand i hand med honom på stan för att visa sin kamrat.

Det är så roligt att ha N på besök här. Hon är så inkännande och intresserad av hur det är här så vi talar hela kvällarna.....

Fredag den 3 december 2010

Idag hoppar jag över morgonrapporterna för jag vill kolla"koket" från i går kväll. Det blev ändå rätt bra, så jag slipar och gör den protesen nästan klar. Jag kan polera den när han kommer för att hämta den. Jag hinner starta nästa kok innan jag går till kapellet. Idag är det underbar sång, men till min favoritpsalm Mungo ni pendo( Gud är kärlek) är det en ny melodi så jag är lite lost. Efter morgonbönen jobbar jag vidare och färdigställer nästan nästa protes också innan strömmen bryts igen. Då tappar jag lusten. Strömmen kommer sen med generator, men jag får då en kund för lagning - husmor! Fixar detta och går sen hem för att packa och äter lunch. Just då ringer Dr. S (tysk läkare på besök i Matema, fast hon har jobbat många, många år här i Matema) Hon berättar att det kommit in en 9 årig flick till sjukhuset, där med en käkfraktur. Så N upp till kliniken och plockar ihop grejorna!

Vi ger oss iväg efter lunch, vi är 9 personer i bilen , det är i alla fall lite tanzanskt. Det är E och E och M, N och jag ,två finska Rotarydoktorer, K och Dr.M som ska med till Uyole. Han var tidigare överläkare i Itete och har varit i Matema också. Nu är han "pensionär" och jobbar lite i Ilembula.

Vägen till Matema runt Livingstone mountains är spektalulär. Upp och ner för bergen från 600 möh till 2500 möh. Väldigt skiftande landskap från blommande hortesia och änglatrumpet, potatisåkrar till torr savann. Vi stannar på ett ställe och köper röda bananer och gröna(mogna) bananer mango, avokado och passionsfrukt. Vi kommer fram i skymmningen och alla vill kasta sig i sjön. Det är varmt. N och jag tar oss till sjukhuset för att titta på flickstackarn. Då är det beckmörkt, TANESCO har stängt strömmen. Flickan är rädd och gråter men jag kan får kontakt med henne, tack och lova att jag kan språket!. Hon har brutit nycklebenet också. Nu vet jag det 102:a sättet att använda en kanga - en 8:aslinga för en nycklebensfraktur.

 

Lördag den 4 december 2010

Vaknar vid soluppgången på denna underbara plats på jorden. Man hör fiskarna kommer hem och landar sin lilla fångst, röken stiger,människor pratar. Går ner till sranden och bara sitter och ser solen gå upp över bergskammen. Efter en stund tar jag på mig baddräkt och går i vattnet. Det är ljummet, badkarsljummet, lägger mig och flyter. Det är stilla molnfritt och en liten dyning. Vi frukosterar på vad vi köpte, så söt sylt och röda bananer på bröder är OK, stekt ägg. Det finns numera en lite försäljning av turistsaker så mina kompisar handlar. De far sedan iväg till krukbyn och för att snorkla och titta på ciklider(akvariefiskar). Jag flyr solen. Gissningsvis, eftersom jag glömde termometerna, är det mer är 32 grader det går nog upp til 38 i em. N och K ger sig ut på promenad medan jag sitter inne! för att skriva ikapp lite.

Vid ½11 tiden beger vi oss till sjukhuset för att se om vi hjälpa flickan med den brutna käken. Man har letat hela morgonen efter en intuberingstub som kan passa en 8-årig flicka. Narkosköterskan här på sjukhuset har aldrig näsintuberat ett barn så Dr. S som var narkossköterska innan hon blev läkare ska hjälpa till. Man försöker att intubera 3 gånger, näsintubering behövs för att jag ska kunna arbeta i munnen. Man misslyckas och vill inte fortsätta eftersom svalget blir irriterat och svullet. Flickan har en bruten käke avbruten mellan höger hörntand och en sidoframtand i underkäken. Nu är goda råd dyra. Vi tar bort en mjölktand i vänster underkäke för att det ska bli ett hål så att hon ska kunna få mat i sig. Sen gör jag ett gipsbandage på hakan som sedan fästs hårt med en elastisk binda runt huvudet. Jag har sett en bild av detta i en bok som finns på tandkliniken i Ilembula, en slags extern fixering. Jag informerar mamman. Vi är tillbaka hos våra kamrater lagom till lunch. Vi hinner doppa oss i sjön först.



Man kan säga att operationsrummet på Matema sjukhus har den vackraste utsikten och att det var tur att fönsterna var öppna annars hade operatörerna inte fått luft.... Man kan se anhöriga sitta ute under ett träd och mata sina anhöriga om de kan flyttas utomhus. Det är anhöriga som sköter omvårdnaden här och håller med mat.



Det är rejält bris på eftermiddagen så att det går vita gäss på sjön, det minskar ändå värmen. Annars vilar alla i eller utanför solen, en vilodag


Kommentarer
Postat av: b

2010-12-07 @ 21:06:29
Postat av: Brith

Vilken fantastisk dag Bodil!



Kram Brith

2010-12-07 @ 21:07:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0