Mikumi och en lååång bilresa

Söndag den 19 december 2010

N hade satt klockan på 5.30 och klev ur tältet för att sitta på verandan och njuta av gryningen i ett tyst Afrika. Bara djuren lät. Buskarna knakar en elefant visst det är! Giraffer promenerar förbi, det betar impala antiloper och en grupp elefanter med en liten kalv passerar. Ser att familjen S också har vaknat och sitter med J och j och spanar in djuren. Vi klättrar upp högst på kullen igen för frukost - bästa frukosten - frukt, kanelbullar, äggröra, vita bönor, korv, rostat bröd med marmelad och jordnötssmör, jos, kaffe. Nu är vi rustade för en tur med safaribil att leta efter fler djur.                                  

                                                                             
När vi går till bilen ser vi att elefanterna har lagt en stor hög på vägen och dyngbaggar är i full gång att återanvända denna hög. Mycket fascinerande hur detta går till. När vi passerar 2 ½ timmar senare är det bara halm kvar av allt bajset konstarerar lille J       

Vår giude Humfrey är duktig att berätta om djuren vi ser och om alla fåglar. Mikumiparken har mer än 250 fågelarter, en del av dem är flyttfåglar från Europa bl a svalor. Vi ser många elefanter och giraffer med barn, en mungo tittar upp ur sin håla. Vi ser sjakaler springa över vägen. Många vårtsvin "Pumba". Det har regnat ngt lite så det väldigt ny kraftig grönska och de syns väldigt tydligt. På väg tillbaka till lodgen ser vi en varan "Kenge", den har blå kluven tunga.                                  

Då ringer min telefon, dt är Magnus från Sörbykyrkan i Örebro som vill att jag ska vara med i telefon på kyrkkaffet senare. Märkligt mitt i Afrika. Vi får en stund vila innan lunch. Lille J ska vila och store J går med pappa och bada i svimmingpolen. Jag sätter mig på verandan och bara sitter. det är +34 grader varmt.

Lunchen är delikat och vi far iväg, vi har 26 mil tilll Dar es Salaam. S kör men 10 mil före DSM byter vi för S tycker inte att det verkar spännade att köra där. Det är det inte heller. Det tar sammalagt 6½ timmar innan vi är hemma på FPCT igen.

När vi stannar i Morogora för att köpa frukt så blir det en lång diuskussion med en kille som absolut vill att jag ska köpa hans vissna morötter. Hans kompisar säger till honom att moröttrena inte är bra men han är väldigt påstridig. Jag säger till att jag inte vill ha hans dåliga morötter och köper av en annan kille. Medan jag gör det går den andra killen sin väg muttratnde om "Mama Mkali" ( kan betyda satkärring!). Vi fick i alla fall morötter, ananas, mango och bananer.


Kommentarer
Postat av: Brith

Kära nån punkteringar dåliga morötter "Mama Mkali" jisses säjer jag bara.



Men va kul med alla djur.



Kram på er

2010-12-22 @ 22:23:40
Postat av: Eva Marklund

Viväntademed spänning i kyrkan attfö höra din röst vid kaffet, men tydligen blev det ingen kontakt. Du fanns med i tankarna i alla fall.Eva

2010-12-25 @ 12:07:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0